Rosalie Iemhoff benoemd tot hoogleraar

Prof. dr. Rosalie Iemhoff

Prof. dr. Rosalie Iemhoff (Filosofie) is per 1 maart 2019 benoemd tot hoogleraar Formeel Redeneren aan de faculteit Geesteswetenschappen. De leerstoel is ondergebracht bij het Departement Filosofie en Religiewetenschap.

Redeneren speelt in talloze verschijningsvormen een rol in ons bestaan: van de beslissingen die genomen moeten worden in het dagelijks leven tot de argumentatie in een rechtszaal of de bewijzen van een wiskundige. Redeneren wordt al eeuwen in de filosofie en de wiskunde bestudeerd, en het speelt een belangrijke rol in vakgebieden als de taalkunde en de informatica.

Formele systemen

Daarmee bevindt formeel redeneren zich op het raakvlak van meerdere disciplines in zowel de geesteswetenschappen als de exacte wetenschappen. De leeropdracht betreft de studie en ontwikkeling van formele systemen (in het bijzonder logica's) en de algemene principes van formalisering ten behoeve van formeel redeneren.

Rosalie Iemhoff

Rosalie Iemhoff is een logicus die zich bezighoudt met de wiskundige en filosofische logica en aanverwante onderwerpen. Zij studeerde wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde er in de logica in 2001. Daarna bracht zij enkele jaren door als postdoc aan de University of California in San Diego en de Technische Universität Wien in Wenen. Sinds 2006 is zij werkzaam aan de Universiteit Utrecht. Zij verwierf meerdere beurzen in binnen- en buitenland, waaronder een Vici van NWO in 2018 voor onderzoek naar optimale bewijssystemen. Zij is een van de editors-in-chief van de Journal of Philosophical Logic en editor van de Stanford Encyclopedia of Philosophy.