Peter Ngene ontvangt prijs van president Rwanda

Peter Ngene wins NEF award

Scheikundige Peter Ngene van de Universiteit Utrecht is een van de zeventien Next Einstein Forum Fellows 2017-2019, Afrika’s beste en meest veelbelovende jonge wetenschappers. Op 27 maart ontving hij de prijs formeel, uit handen van Paul Kagame, de president van Rwanda en momenteel voorzitter van de Afrikaanse Unie.

De ceremonie werd gehouden bij de NEF Global Gathering, een Pan-Afrikaans wetenschappelijke bijeenkomst in Kigali, Rwanda, in aanwezigheid van Afrikaanse leiders en belangrijke wetenschappers uit de hele wereld.

Energierevolutie

Peter Ngene werkt aan nieuwe materialen voor de opslag van energie, die de energierevolutie waar de wereld op hoopt mogelijk zullen maken. “We maken een verschuiving naar herbruikbare energie zoals zonne- en windenergie. Maar die zijn niet op elk moment beschikbaar, dus we moeten manieren vinden om de energie op te slaan. Ik probeer de volgende generatie batterijen te maken. Met die batterijen in elektrische auto’s zullen we 500 km kunnen rijden in plaats van 150 voordat ze moeten worden opgeladen.”

Mentorschappen

De prijs, een initiatief van de Afrikaanse Unie, is genoemd naar Albert Einstein en illustreert de Afrikaanse wens om de ‘volgende Einstein’ te leveren. Met de prijs kregen Peter Ngene en de zestien andere winnaars mentorschappen aangeboden van excellente, meer ervaren Afrikaanse wetenschappers. Ngene: “Tijdens de Gathering brachten we drie dagen samen door, en praatten over ons onderzoek en de toekomst van Afrika. De discussies met meer ervaren en gevorderde wetenschappers waren erg nuttig voor mij.”

Peter Ngene receives NEF award from Paul Kagame
Peter Ngene ontvangt NEF award van Paul Kagame, president van Rwanda.

Beleid over wetenschap vormgeven

Daarnaast wordt Ngene opgenomen in een groep Afrikaanse wetenschappers die geconsulteerd kan worden door Afrikaanse overheden en instituten, over wetenschappelijke en technologische onderwerpen. “Dit is een gigantische eer”, zeg hij. “Een NEF Fellowship is voor het leven. In de toekomst kan ik misschien wel helpen om het beleid over wetenschap van Afrikaanse regeringen vorm te geven. Afrikaanse universiteiten zijn al goed in theoretische wetenschappen als wiskunde en theoretische natuurkunde. Maar ze zullen moeten groeien in de meer technische wetenschappen. Die huidige achterstand is veroorzaakt door het gebrek aan infrastructuur en financiering voor fundamenteel onderzoek.”

Programma van de Wereldbank

UU-scheikundige Ngene is verder opgenomen in een nieuw programma van de Wereldbank, genaamd ‘Partnership for Skills in Applied Sciences, Engineering and Technology’ (PASET). Het heeft als doel om de wetenschappelijke en technologische mogelijkheden van Afrika te versterken door sterke partnerschappen tussen Afrikaanse universiteiten en de beste universiteiten ter wereld.

Anorganische chemie

De Nigeriaanse Peter Ngene (1978) studeerde Chemical Engineering aan de Federal University of Technology Owerri in Nigeria. In 2007 kwam hij naar Utrecht voor promotieonderzoek naar het opslaan van herbruikbare energie, onder begeleiding van scheikunde-hoogleraren Krijn de Jong en Petra de Jongh van de Universiteit Utrecht. Nadat hij in 2012 promoveerde, werkte hij drie jaar als postdoc aan de TU Delft. Sinds 2015 is Ngene universitair docent in de Anorganische Chemie en Katalysegroep, Debye Institute for Nanomaterials Science aan de Universiteit Utrecht.

Next Einstein Forum

Het Next Einstein Forum (NEF) is een initiatief van het African Institute for Mathematical Sciences (AIMS) en de Robert Bosch Stiftung GmbH (Duitsland). Het is een platform dat vooroplopende denkers in wetenschap, beleid, industrie en maatschappij in Afrika samenbrengt, om wetenschap optimaal te benutten en om maatschappelijke uitdagingen op te lossen.