Open textbooks in je onderwijs

Een van de thema’s van het open science programma is open education. Binnen dit thema komen een aantal onderwerpen aan bod, waaronder de inzet van open leermaterialen zoals open textbooks.

Een open textbook is een online studieboek met een open licentie: altijd toegankelijk, vrij om te downloaden, te delen en aan te passen naar eigen voorkeuren. Door de inzet van gratis studieboeken wordt het onderwijs toegankelijker en inclusiever, en zijn docenten en studenten niet langer afhankelijk van voorraad en levertijden. Daarnaast zijn online open tekstboeken dynamischer en kunnen ze snel worden aangepast aan de actualiteit of aan ontwikkelingen in een vakgebied.

Open textbooks kun je zelf of samen met je collega’s ontwikkelen. Of waarom niet met je studenten en zo een open tekstboek inzetten als onderwijsmiddel?

Lunchbijeenkomst op 9 maart

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over open textbooks? Heb je vragen over de verschillende mogelijke vormen en functies van open textbooks en hoe jij die zou kunnen inzetten om je onderwijs te versterken? Team Publishing Support van de Universiteitsbibliotheek en het Open Education thema van het Open Science Programma organiseren op 9 maart een lunchbijeenkomst in de Boothzaal van de Universiteitsbibliotheek Science Park. De bijeenkomst duurt van 11.30 uur tot 13.00 uur. De primaire doelgroep is UU onderwijspersoneel, maar ondersteunend personeel met onderwijsgerelateerde taken is ook van harte welkom. Je kunt je hier aanmelden.

Programma en sprekers

Inleiding over open tekstboeken

Door Marjan Groenouwe (Open Education OSP UU) en Hanna de Vries (Publishing Support Universiteitsbibliotheek)

Ervaringsdeskundigen vertellen over hun open projecten

• Dr. Colin Caret (Faculteit Geesteswetenschappen) over het aanpassen van een bestaand Open Tekstboek voor zijn Utrechtse studenten.
  • Dr. Jaap Bos (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen) over het publiceren van een Open Access tekstboek bij een traditionele uitgeverij.
  • Dr. Jochen Hung (Faculteit Geesteswetenschappen) over samenwerken in een internationaal consortium, het verkrijgen van Europese financiering en publiceren bij een Diamond OA uitgeverij.
  • Neha Moopen (Universiteitsbibliotheek) over zelf publiceren op Github.
  • Tom Mosterd (Team OAPEN) over de groeiend adoptie en gebruik van open access tekstboeken wereldwijd.

Er is natuurlijk ook volop ruimte voor vragen. Je kunt in het aanmeldformulier aangeven of je specifieke vragen hebt.

Meld je hier aan