Ondertekening ‘San Francisco Declaration on Research Assessment’ (DORA) door Universiteit Utrecht een feit

Rector magnificus Henk Kummeling ondertekent namens de Universiteit Utrecht de San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA)

Op maandag 23 september 2019 heeft rector magnificus Henk Kummeling namens de Universiteit Utrecht de San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA) ondertekend. Bij de opening van het academisch jaar 2019/2020 had Collegevoorzitter Anton Pijpers deze stap bekendgemaakt.

Open Science

Tijdens de ondertekeningsceremonie illustreerde Frank Miedema, voorzitter van het Open Science Programma van de Universiteit Utrecht, Open Science in de praktijk. Een consortium dat onderzoek gaat doen naar het exposoom ontvangt 17,4 miljoen euro Zwaartekrachtsubsidie. Hoofdaanvrager en UU-hoogleraar Roel Vermeulen heeft aangegeven dat het consortium het exposoom-onderzoek zoveel mogelijk Open Science gaat uitvoeren. Gedurende de looptijd van het project moeten andere onderzoekers en stakeholders toegang kunnen krijgen tot de data en technologieën die worden ontwikkeld, zodat zij dit voor eigen onderzoek kunnen gebruiken. Doel van Exposome-NL is dat alle producten die voortkomen uit het project, openbaar en toegankelijk zijn. Zowel voor onderzoekers als de maatschappij.

Bredere aanpak

Het ondertekenen van de DORA-verklaring past binnen een bredere aanpak van de Universiteit Utrecht om Open Science te stimuleren en te komen tot nieuwe benaderingen om medewerkers van de universiteit te erkennen en te waarderen.

DORA is erop gericht om bij de beoordeling van onderzoek en onderzoekers niet meer af te gaan op bibliometrische indicatoren (zoals publicaties en citaties), maar meer een holistische, kwalitatieve benadering toe te passen. De Universiteit Utrecht onderschrijft de principes van de DORA-verklaring en zal de eigen procedures daarop aanpassen.