Lukas Kapitein benoemd tot EMBO Member

Toonaangevend netwerk verwelkomt Utrechtse hoogleraar

Biofysicus Lukas Kapitein is verkozen tot nieuw lid van de European Molecular Biology Organization (EMBO). De organisatie is een genootschap van toonaangevende onderzoekers in de levenswetenschappen. Het lidmaatschap vloeit voort uit Kapiteins grote wetenschappelijke verdiensten.

Lukas Kapitein
Prof. dr. Lukas Kapitein

EMBO wees onlangs 69 nieuwe leden aan, waaronder Kapitein. Hun expertises lopen flink uiteen binnen de levenswetenschappen, maar alle leden staan bekend om de grote bijdragen die ze leveren aan hun vakgebied.

Het genootschap heeft als doel het onderzoek in de levenswetenschappen te bevorderen en internationale samenwerkingen tussen onderzoekers te versterken. Daarnaast levert EMBO financiering voor cursussen, workshops en conferenties. De organisatie geeft bovendien vijf wetenschappelijke vakbladen uit en ondersteunt ook afzonderlijke onderzoekers met onder meer beurzen.

Celstructuur en -dynamiek

Kapitein is hoogleraar Moleculaire en Cellulaire Biofysica aan de Universiteit Utrecht. Met zijn team ontwikkelt en gebruikt hij geavanceerde microscopietechnieken om de inwendige structuur en dynamiek van cellen zichtbaar te maken en te begrijpen. Dit geeft meer inzicht in de vorming en het (dis)functioneren van complexe cellen, zoals zenuwcellen.

Het lidmaatschap is voor mij een grote eer. Ik kijk ernaar uit om deel te nemen én bij te dragen aan het EMBO-netwerk.

“Het EMBO-lidmaatschap is voor mij een grote eer”, zegt Kapitein. “Ik verheug me erop om deel te nemen én bij te dragen aan het EMBO-netwerk. In het bijzonder hoop ik vanuit EMBO te kunnen bijdragen aan de groei van onderzoekstalenten die nog aan het begin van hun carrière staan. EMBO faciliteert dat onder meer met beurzen en fellowships, speciaal voor postdoc-onderzoekers.”

Diverse activiteiten

EMBO Members zijn actief betrokken bij allerlei activiteiten vanuit de organisatie. De gebeurt bijvoorbeeld als commissielid, als jurylid voor beursaanvragen of mentor voor beginnende wetenschappers. EMBO zal de nieuwe leden officieel installeren tijdens de jaarlijkse Members’ Meeting in Heidelberg, van 25 tot 27 oktober 2023.

Andere Utrechtse EMBO-leden

Diverse onderzoekers bij de Universiteit Utrecht gingen Kapitein voor als EMBO Member, waaronder Albert Heck (2014), Ineke Braakman (2014), Piet Gros (2013), Anna Akhmanova (2010), Gerrit van Meer (2003, emeritus) en Robert Kaptein (1991, emeritus).

Eerdere mijlpalen

Kapitein heeft als wetenschapper diverse beurzen en titels op zijn naam staan. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) verleende hem een Vici- en Vidi-beurs (in 2022 en 2013). Vanuit de European Research Council ontving hij een ERC Consolidator Grant (2018) en een ERC Starting Grant (2013). In 2018 benoemde de Universiteit Utrecht hem tot Hoogleraar Moleculaire en Cellulaire Biofysica.