Zeven Utrechtse onderzoekers ontvangen een Vici-beurs

1,5 miljoen euro voor onderzoek

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft Vici-beurzen toegekend aan zeven onderzoekers van de Universiteit. Zij ontvangen elk 1,5 miljoen euro voor onderzoek.

In totaal zijn er 34 Vici-beurzen toegekend: zeven gaan er naar Utrechtse onderzoekers

Het is één van de hoogste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland. Gevorderde onderzoekers in Nederland kunnen hiervoor een aanvraag doen. Behalve eer geeft toekenning de onderzoeker de mogelijkheid om een eigen innovatieve onderzoekslijn te ontwikkelen en een onderzoeksgroep samen te stellen. In totaal zijn er 34 Vici-beurzen toegekend in Nederland, zeven hiervan gaan er naar onderzoekers van de Universiteit Utrecht.

De gehonoreerde Vici-projecten

Visies voor de Toekomst

Prof. dr. Ingrid Robeyns (Geesteswetenschappen)

Hoe kunnen we alternatieve toekomstvisies met elkaar vergelijken en ze evalueren?

Het huidige socio-economisch systeem leidt tot een aantal belangrijke problemen, zoals ecologische roofbouw en toenemende ongelijkheid. Daarom zijn er een aantal alternatieve visies voor de toekomst voorgesteld, zoals de doughnut economie, de welzijns-economie, de gemene-goed-economie, en de basisinkomen-samenleving.

Maar hoe kunnen we die toekomstvisies met elkaar vergelijken en ze evalueren? Dit project zal een raamwerk ontwikkelen dat die vergelijking mogelijk maakt. Daarna worden de voorgestelde visies onderworpen aan een normatieve analyse, en zullen we op zoek gaan naar hybride of nieuwe visies.

De Wereldse Eeuw

Prof. dr. Thijs Weststeijn (Geesteswetenschappen)

Hoe hebben de Nederlandse Oude Meesters zoals Rembrandt bijgedragen aan een mondiaal wereldbeeld?

De zogenaamde “gouden” eeuw van Nederlandse kunst heeft opvallend veel niet-Westerse kenmerken, van het Islamitische hoofddoekje van Vermeers Meisje met de Parel tot Rembrandts Chinese porselein. Het project onderzoekt hoe de kunsten bijdroegen aan het ontstaan van een mondiaal wereldbeeld en analyseert de huidige wereldwijde relevantie van Nederlandse Oude Meesters.

Lees hier meer over het onderzoek van Ingrid Robeyns en Thijs Weststeijn

Verschillen in aandacht

Prof. dr. Stefan van der Stigchel (Sociale Wetenschappen)

We weten te weinig over individuele verschillen in de manier waarop we naar de wereld kijken,

Aandacht bepaalt wat je meekrijgt van de wereld. We weten echter weinig over individuele verschillen in de manier waarop we naar de wereld kijken. In dit onderzoek brengen we die verschillen in kaart en gebruiken we deze kennis om aandachtsproblemen beter te kunnen diagnosticeren en te behandelen.

Lees hier meer over het onderzoek van Stefan van der Stigchel

Verkeer in zenuwcellen

Prof. dr. Lukas Kapitein (Bètawetenschappen)

Dit onderzoek zal het wegenstelsel en de verkeersregels van de uitlopers van zenuwcellen ontrafelen in gezond en ziek weefsel.

De uitlopers van zenuwcellen, axonen, bedraden ons zenuwstelsel. Hun extreme lengte is mogelijk dankzij motoreiwitten die bouwstenen langs eiwitbuizen transporteren. Verstoring van dit proces kan leiden tot ziekte. Dit onderzoek zal met nieuwe microscooptechnieken het wegenstelsel en de verkeersregels in axonen ontrafelen in gezond en ziek weefsel.

Een nieuwe circulaire blauwdruk voor chemische bouwstenen en materialen

Prof. dr. Pieter Bruijnincx (Bètawetenschappen)

In dit project ontwikkelen we nieuwe manieren om grondstoffen op een duurzame manier te produceren.

Om de energie- en grondstoffencrises aan te pakken, moeten we anders in onze vraag naar koolstofhoudende materialen voorzien. In dit project stellen we circulariteit centraal in de moleculaire blauwdruk van de chemische bouwstenen en materialen van alledag en ontwikkelen we nieuwe manieren om deze op een duurzame manier te produceren.

Verjongingskuur voor versleten tussenwervelschijven

Prof. dr. Marianna Tryfonidou (Diergeneeskunde)

Voor rugpijn – die veel impact kan hebben op het dagelijkse leven – bestaat nog geen goede behandeling.

Wereldwijd lijden ruim 200 miljoen mensen aan lage rugpijn door versleten tussenwervelschijven. Deze kussentjes tussen de ruggenwervels zijn dan uitgedroogd en versleten.  Voor deze rugpijn – die veel impact kan hebben op het dagelijkse leven – bestaat nog geen goede behandeling. In dit project onderzoekt Marianna Tryfonidou de potentie van een nano-verjongingskuur voor versleten tussenwervelschijven te onderzoeken.

Lees hier een uitgebreider nieuwsbericht over de Vici-beurs van Tryfonidou

Het Janusgezicht van extracellulaire vesicles in host-virus interacties ontmaskerd

Dr. Esther Nolte-’t Hoen (Diergeneeskunde)

Ik ga onderzoeken hoe miniscule blaasjes geproduceerd door onze cellen virussen helpen te verspreiden

Cellen communiceren door uitwisseling van minuscule blaasjes met informatie die gecodeerd is in eiwitten en genetisch materiaal. Virussen blijken deze vorm van communicatie te exploiteren. Ik ga onderzoeken hoe deze blaasjes virussen helpen te verspreiden of juist het virus verraden door de alarmbellen van ons afweersysteem af te laten gaan.