Klantprofielen Albert Heijn in strijd met anti-stereotyperingscampagne VN

© iStockphoto.com/gilaxia
© iStockphoto.com/gilaxia

Albert Heijn stelde klantprofielen samen om het eigen personeel inzicht te geven in de verschillende typen klanten die de supermarkt bezoeken. De afbeeldingen die daarbij gebruikt worden zijn stereotyperend en in strijd met de recente VN-campagne tegen stereotypering, zegt prof. dr. Rosemarie Buikema (hoogleraar Kunst, Cultuur en Diversiteit) in een item van EenVandaag (16 januari).

Prof. dr. Rosemarie Buikema
Prof. dr. Rosemarie Buikema

De klantengroep die vooral goedkopere producten koopt, door AH 'City-Budget'-klant genoemd, staat te boek als een zwarte vrouw. De witte man is een zogenoemde 'Premium'-klant. Volgens Buikema laat de training zien dat "het geld bij de witte man in het Westen te vinden is, dorpen worden bewoond door Moeke-achtige vrouwen in bloemetjesjurken met roodgeverfd haar en, het verst van alles verwijderd staat de alleenstaande zwarte vrouw met kind".

Anti-stereotyperingscampagne VN

De klantprofielen van AH staan met die afbeeldingen haaks op de campagne tegen stereotypering in reclames van de Verenigde Naties in samenwerking met grote bedrijven als Facebook en Twitter. Die campagne, de 'Unstereotyping Alliance', werd vorig jaar in juli gelanceerd. Buikema liet zich in diverse media al positief uit over deze campagne. De actie van AH is weliswaar geen reclamecampagne, maar draagt wel bij aan stereotypering in de samenleving, zegt Buikema. "De bedoeling is juist om dergelijke stereotyperingen uit de hoofden van mensen te krijgen."