'Kindfluencers' in Nederland: verkennend onderzoek naar het identificeren van kind- en familieinfluencers

Effectief toezicht op nieuwe sector staat nog in kinderschoenen

Het populaire YouTubekanaal 'De Bellinga's': Oud en Nieuw op Curaçao

Wereldwijd zijn minderjarige child influencers (‘kindfluencers’) in de afgelopen jaren steeds populairder geworden op het internet. Succesverhalen – zoals van de 3-jarige Wren Eleanor uit de Verenigde Staten met meer dan 17 miljoen volgers op een account dat wordt beheerd door haar moeder, maar ook de Bellinga’s in Nederland – kunnen ouders ertoe brengen om dit verdienmodel zelf uit te proberen. Op verschillende manieren kunnen zij als ‘family influencers’  (en met hen sociale mediaplatforms en bedrijven) geld proberen te verdienen aan de content die zij op sociale media plaatsen. Maar de risico’s voor kinderen zijn groot, zoals kinderarbeid en uitbuiting, schending van hun recht op privacy en (geestelijke) gezondheid. Ook kinderen voor wie de content is bedoeld staan bloot aan risico’s. Zo zijn zij kwetsbaar voor verborgen reclame – niet zelden voor ongezonde producten – in de content die hen wordt voorgeschoteld. Het belang van adequaat beleid, wet- en regelgeving en toezicht is daarom levensgroot. Catalina Goanta en Margje Camps – beiden verbonden aan de Universiteit Utrecht – leggen een basis hiervoor met hun onderzoek naar het identificeren van kind- en familieinfluencers en hun verdienmodellen.  

Niet transparant en juridisch onduidelijk

Het in kaart brengen van zowel de risico’s als de omvang van het verschijnsel kind- en familie-influencers is complex. Alleen al het vaststellen van het aantal commercieel actieve influencers  is heel lastig, stellen Goanta en Camps vast in hun recent gepubliceerde rapport ‘Child en family influencers op sociale media in Nederland’. Sociale mediaplatforms (Instagram, YouTube en TikTok) zijn hierover niet transparant, en ook over hun verdienmodellen (content monetization) bieden zij geen openheid: “Content monetization is complex en bedrijfspraktijken veranderen snel, en het is erg moeilijk om de omvang van deze economie in te schatten en te begrijpen wie er aan deelneemt.” Daarbij komt nog dat heel onduidelijk is welke Nederlandse en Europese juridische normen hier van toepassing zijn. Waar ligt bijvoorbeeld voor kinderen de grens tussen werk en hobby? En van wie is het geld dat wordt verdiend met content monetization – van de kinderen zelf of van hun ouders?

    Met ons onderzoek proberen we te begrijpen hoe we dit type influencer kunnen identificeren, zodat we hun commerciële activiteiten op platformen beter kunnen evalueren. In tegenstelling tot traditionele media als muziek, film en tv is er nog zeer weinig wetgeving en beleid hiervoor. Ons onderzoek vormt hiervoor een eerste, noodzakelijke stap.

    Influencer platform Heepsy biedt hulp

    Om toch een overzicht van Nederlandse child en family influencers te krijgen – ondanks de gebrekkige transparantie van sociale mediaplatforms en de ontoereikende registratie door instanties als de Kamer van Koophandel en het Commissariaat voor de Media – maakten de onderzoekers gebruik van het influencer platform Heepsy. Bedrijven gebruiken dit platform om de juiste influencers te vinden voor hun campagnes, maar het kan dus ook zijn dienst bewijzen als ingang voor wetenschappelijk onderzoek. Op deze manier identificeerden zij 59 kind- en familieinfluencers. Vervolgens observeerden zij een aantal van deze accounts gedurende een maand om precies te achterhalen welke bedrijfs- en verdienmodellen erachter zitten, en welke rol kinderen spelen in content monetization, bijvoorbeeld als ‘hoofdrolspelers’ of in een ‘bijrol’ op sociale mediakanalen (zie het overzicht van verdienmodellen verderop de pagina).  

    Naast deze zeer arbeidsintensieve observatie hebben de onderzoekers voor de 14 geselecteerde YouTube accounts ook nog een grootschaligere, geautomatiseerde methode gebruikt om gegevens boven water te krijgen. Bij YouTube kunnen namelijk via de zogeheten Application Programming Interface (API) in één keer de beschrijvingen van duizenden video’s worden geanalyseerd, bijvoorbeeld op de aanwezigheid van reclame- of verkoopgerichte hashtags en URL’s. Andere sociale media bieden deze API-toegang voor onderzoekers helaas niet of minder. 

    ‘Sharenting’ en andere begrippen rond influencing

    De onontkoombare Bellinga’s met hun veelbezochte YouTube-kanaal staan inmiddels op de kaart van toezichthoudend Nederland (zoals het Commissariaat voor de Media en de Reclame Code Commissie). Maar naast enkele mega-influencers zijn er vele micro-influencers – met tot wel 500 duizend volgers – die nog niet in beeld zijn. Een overzicht van definities in de wereld van influencing: 


    • Influencers: Makers van content met een commercieel oogmerk, die een op vertrouwen en authenticiteit gebaseerde relatie opbouwen met hun publiek (voornamelijk op sociale mediaplatforms) en online in contact treden met commerciële actoren voor content monetization doeleinden.
    • Family influencers: Ouders of verzorgers van child influencers die een rol spelen in de content van hun kinderen en/of zelf influencer zijn. Dit zijn meestal de ouders of verzorgers, maar het kunnen ook andere familieleden zijn.
    • Child influencers: Influencers die minderjarig zijn (jonger dan 18).
    • Content monetization: Het halen van inkomsten uit het creëren van content (zoals foto’s en  video’s) op sociale mediaplatforms.
    • Sharenting: De praktijk van ouders die hun kinderen te veel delen op sociale media, zelfs zonder commerciële bedoelingen.

    Overzicht van verdienmodellen van influencers (uit het rapport)

    Klik op de afbeelding om deze te vergroten

    Op weg naar effectief toezicht

    Het onderzoek is vooral ook een proef geweest om te bekijken op welke manier en met welke (alternatieve) instrumenten beleidsmakers en wetgevers overzicht en inzicht in het speelveld van de kind- en familie-influencers kunnen krijgen. Daarnaast zijn er specifieke aanbevelingen voor toezichthouders waarvoor influencers een relevante doelgroep zijn, zoals de Belastingdienst, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Nederlandse Arbeidsinspectie. Zo zouden regelgevers meer marktkennis op moeten doen en beter vertrouwd moeten raken met het gebruik van monitoring van sociale media.

    Op het vlak van kinderbescherming laten de onderzoekers met hun analyse van verdienmodellen zien dat de gevolgde methode nuttig kan zijn om de rol van kinderen bij content monetization te begrijpen. “De registratie van child influencers is in deze context nog belangrijker, omdat het meer transparantie mogelijk maakt over hoe geld dat door kinderen is verdiend, moet worden beheerd. De rechtszekerheid op dit gebied is echter zeer gering”, aldus het rapport. Een andere aanbeveling is om de ouders voor te lichten over hun wettelijke verantwoordelijkheden op grond van de productaansprakelijkheidswetgeving – veel accounts maken immers reclame voor kinderspeelgoed dat productveiligheidsrisico’s kan opleveren.

    Ook doen zij vijf specifieke methodologische aanbevelingen voor de ontwikkeling van handhaving op sociale media. Hierbij is het belangrijkste dat toezichthouders moeten samenwerken en informatie en praktijken moeten delen om de normen die van toepassing zijn op influencers te harmoniseren.

    Achtergrond van het rapport

    Het onderzoek is uitgevoerd door Catalina Goanta en Margje Camps – beiden als docent en onderzoeker verbonden aan het Departement Rechtsgeleerdheid van de Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (Universiteit Utrecht) – op verzoek van het programma Handhaving en Gedrag, een interdepartementaal samenwerkingsverband van onder meer de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, Nederlandse Arbeidsinspectie, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Belastingdienst.

    Het rapport benadrukt de complexiteit van het onderwerp en biedt geen uitgebreide juridische analyse, maar richt zich op het begrijpen van de online dynamiek, activiteiten en verdienmodellen van influencers. Het juridische kader dat van toepassing is op influencers is zeer divers en complex. Tot nu toe heeft Nederland geen wet die expliciet van toepassing is op influencers, zoals de Franse influencerwet. Dit betekent echter niet dat er geen regels gelden voor influencers, want op veel verschillende aspecten van content monetization zijn onder meer van toepassing: belastingregels, arbeidsrecht, consumentenbescherming, mediarecht, productveiligheid, gegevensbescherming en familierecht.

    Zie het Programma Handhaving en Gedrag voor het volledige rapport