Hoogleraar Rens Voesenek krijgt koninklijke onderscheiding

Wetenschapper benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Utrechts faculteitshoogleraar en hoofd van het departement Biologie Rens Voesenek is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De wetenschapper ontvangt de onderscheiding voor zijn onderzoek naar de overstromingsbiologie van planten, zijn bestuurlijke kwaliteiten en zijn bijdragen aan het onderwijs. Voesenek wordt onder andere geprezen om zijn doorzettingsvermogen en zijn verbindende kracht, waarmee hij wetenschappers en maatschappelijke partijen bij elkaar brengt.

Rens Voesenek ontvangt de onderscheiding
Voesenek ontvangt zijn onderscheiding (beeld: Menno Bausch)

Voesenek, die in Oss woont, ontving de onderscheiding gisteren van de burgemeester van die gemeente, Wobine Buijs-Glaudemans. Tijdens de uitreiking in de serre van de Botanische Tuinen in Utrecht onderstreepte Buijs-Glaudemans Voeseneks betrokkenheid bij de samenleving, zijn vermogen om mensen te commiteren aan een hoger doel en zijn creativiteit en deskundigheid.

Overstromingsbiologie

Voesenek is al meer dan twintig jaar leider van de Utrechtse onderzoeksgroep Plant-Environment Signaling (voorheen Plant Ecophysiology). Het werk van Voesenek en zijn groep leidde tot belangrijke inzichten over hoe planten omgaan met stressvolle omstandigheden, met name overstromingen.

Prof. dr. Rens Voesenek (beeld: Menno Bausch)

Niet alleen brachten de onderzoeker en zijn team in beeld hoe overstroomde planten veranderen, maar ook hoe deze veranderingen binnen de planten tot stand komen. Voesenek leverde daarbij ook belangrijke methodologische bijdragen, zoals zijn innovatieve gebruik van foto-akoestische methoden om plantenhormoonconcentraties te meten. Resultaten uit Voeseneks onderzoek dragen bij aan de ontwikkeling van plantensoorten die om kunnen gaan met de huidige klimaatveranderingen.

Bestuur en onderwijs

Naast zijn wetenschappelijke bijdragen wordt Voesenek geroemd om zijn bestuurlijke kwaliteiten. Hij wordt daarbij gekenmerkt als een leider die pal staat voor zijn mensen en die voor het veld durft uit te lopen.

Sinds 2017 is de onderzoeker voor de tweede maal actief als hoofd van het departement Biologie van de faculteit Bètawetenschappen. In 2021 werd hij voorzitter van de Raad voor de Biologie, een overkoepelende organisatie die opkomt voor het brede belang van de (academische) biologie in Nederland.

Voesenek was van 2011 tot 2014 vice-decaan van de faculteit Bètawetenschappen, waarbij hij verantwoordelijk was voor de opleiding van alle bètastudenten aan de universiteit. Daarnaast was hij mentor van een groot aantal jonge wetenschappers, waaronder 35 promovendi.

Voedselzekerheid

Van 2014 tot 2019 was Voesenek voorzitter van Future Food Utrecht, destijds een van de focusgebieden van de Universiteit Utrecht. Via dit platform zette Voesenek het thema voedselzekerheid op de agenda van de universiteit. De onderzoeker wist wetenschappers met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen om het complexe vraagstuk vanuit verschillende facetten te benaderen. Ook lukte het hem om maatschappelijke en industriële partijen aan te laten haken. Future Food Utrecht is tegenwoordig een officiële hub tussen wetenschap en maatschappij binnen het strategische thema Pathways to Sustainability van de Universiteit Utrecht.

De Universiteit Utrecht feliciteert Rens Voesenek met deze koninklijke onderscheiding, een erkenning voor zijn omvangrijke bijdragen aan de wetenschap en de maatschappij.