Het schoolvak Nederlands krijgt een Olympiade

© iStockphoto.com

Naast onder andere wiskunde en biologie, krijgt het schoolvak Nederlands nu ook een eigen Olympiade. Voor de organisatie ervan heeft de Taalunie langjarige financiering toegezegd aan prof. dr. Els Stronks (Vroegmoderne Nederlandse Literatuur), Marc van Oostendorp (Radboud Universiteit Nijmegen), Valerie Rousseau en Kevin Absillis (Universiteit Antwerpen). Met het inititatief willen zij de bestudering van de Nederlandse taal en cultuur een positieve impuls geven.

Leerlingen uit alle schooltypen lossen in wedstrijdverband taalkundige, letterkundige en communicatieve puzzels op rond de Nederlandse taal en Nederlandstalige culturen.

In het schooljaar 2019-2020 wordt de Olympiade Nederlands in Vlaanderen en Nederland voor het eerst gehouden. Leerlingen uit alle schooltypen lossen in wedstrijdverband taalkundige, letterkundige en communicatieve puzzels op rond de Nederlandse taal en Nederlandstalige culturen. Dat gebeurt in twee ronden. De finaleronde vindt plaats op een centrale locatie. Scholen in Vlaanderen en Nederland zullen in het voorjaar van 2019 benaderd worden met meer informatie over de inschrijfprocedure, oefenstof en prijzen.

"de studie nederlands is alive and kicking"

Kevin Absillis, professor Nederlandse literatuur aan de Universiteit Antwerpen, benadrukt: ‘De studie van het Nederlands is alive and kicking en waarschijnlijk boeiender dan ooit. Zo’n Olympiade is een kans om te laten zien dat goed kunnen lezen en schrijven cruciaal is en blijft, maar dat de neerlandistiek vandaag ook bezig is met vraagstukken over onder meer artificiële intelligentie, gaming, taalverwerving, culturele identiteit en de verwerking van het koloniale verleden.’

Prof. dr. Els Stonks. Foto: Jos Uljee, KB
Prof. dr. Els Stronks

PlusNederlands

De Olympiade wordt onderdeel van PlusNederlands, een plusprogramma voor het schoolvak Nederlands waaraan alle universitaire opleidingen Nederlands bijdragen en dat gecoördineerd wordt door Els Stronks. Het doel is om naast de Olympiade ook een Schrijfakademie en Verkenningen in te richten. Els Stronks richtte vooruitlopend op de plannen alvast een website in.

Langzamerhand krijgen achter de schermen alle onderdelen al vorm. Universiteiten, maar ook scholen, uitgeverijen en de Akademie van Kunsten (KNAW) helpen op allerlei manieren mee om uit te denken hoe we leerlingen die nieuwsgierig zijn geworden door het schoolvak Nederlands, op pad kunnen helpen om zelf met taal te experimenteren en de Nederlandse taal en cultuur te onderzoeken