Universiteit Utrecht start online cursus over kinderontwikkeling

Schrijf je nu in!

Vanaf 3 juli 2017 kun je bij de Universiteit Utrecht een nieuwe Massive Open Online Course (MOOC) volgen: 'Understanding Child Development – from Synapse to Society'. Wat je zoal leert? Hoe belangrijk een multidisciplinaire aanpak is om de vele facetten van kinderontwikkeling te begrijpen. De Universiteit Utrecht biedt de cursus aan via Coursera, waar je MOOC’s van meer dan 140 universiteiten wereldwijd vindt.

(tekst gaat verder onder de video)

Een korte promo van de MOOC
Frans de Waal
Frans de Waal. Foto: Ed van Rijswijk

Orthopedagoog Jorg Huijding coördineert het MOOC-team en presenteert de cursus. Samen met Utrechtse onderzoekers, onder wie bijvoorbeeld bioloog Frans de Waal, geeft hij deelnemers inzicht in de vele facetten van hoe kinderen zich ontwikkelen. Via deze MOOC leer je om vanuit een meer holistische invalshoek te kijken naar ontwikkeling van kinderen. Het levert je nieuwe, mogelijk verrassende inzichten op in de benadering van ontwikkelingsvraagstukken.

Voor wie is deze cursus?

Iedereen met interesse in de ontwikkeling van kinderen. De cursus is toegankelijk voor iedereen die toegang heeft tot internet, maar vereist wel een academisch denkniveau.

Meedoen?

'Understanding Child Development – from Synapse to Society'  start op 3 juli 2017. Je kunt je inschrijven via Coursera.

Meedoen met deze MOOC is gratis. Deelnemers betalen alleen als ze aan het einde van de cursus een certificaat willen ontvangen.

Cursusopzet

'Understanding Child Development – from Synapse to Society'  duurt zes weken en vergt ongeveer vier uur zelfstudie per week. Het programma bestaat elke week uit een combinatie van twee of drie webinars van 6-12 minuten, interviews, quizvragen en leesmateriaal.

Week 1 Inleiding uitleg over de systeembenadering om de ontwikkeling van kinderen te kunnen onderzoeken, en de noodzaak van multidisciplinaire samenwerking.

Week 2 Motorische en hersenontwikkeling

Week 3 Cognitieve ontwikkeling

Week 4 Spraak- en taalontwikkeling

Week 5 Sociale/emotionele ontwikkeling

Week 6 Afronding: samenvatting van alle eerder gepresenteerde en toegelichte cursusinformatie

Meer weten over de MOOC?

Wil je meer weten over hoe deze MOOC gemaakt en opgezet is? Jorg Huijding vertelt meer over de ontwikkeling van deze cursus binnen het Utrechtse onderzoeksthema Dynamics of Youth

Jorg Huijding over de MOOC (in het Engels)
Jorg Huijding in actie: een korte preview van de MOOC

Dynamics of Youth

Dynamics of Youth is een van de vier strategische thema’s van de Universiteit Utrecht. Dynamics of Youth verbindt excellent kinder- en jeugdonderzoek uit alle zeven faculteiten, en zoekt het antwoord op een cruciale vraag voor volgende generaties: hoe kunnen we onze kinderen helpen bij hun ontwikkeling tot gebalanceerde individuen, die zich succesvol kunnen handhaven in een snel veranderende omgeving?