‘Door de ogen van mijn dochter’

Film over vaders en dochters in de wetenschap

Ter gelegenheid van vaderdag hebben alle Nederlandse universiteiten de film ‘Door de ogen van mijn dochter’ cadeau gekregen van Athena’s Angels. In de vaderdagfilm kijken vijf topmannen in de wetenschap door de ogen van hun dochter naar het wetenschappelijke bedrijf.

De vijf mannen zijn Robbert Dijkgraaf, Ben Feringa, Alexander Rinnooy Kan, Wim van Saarloos en Carel Stolker. Zij zijn allemaal vader van één of meer dochters. Als vader hebben zij invloed op de beroepskeuze en carrière van hun dochters en kunnen daarmee bijdragen aan het verbeteren van de positie van vrouwen in de wetenschap.

De film is gemaakt door gemaakt door Erik Heuvelink. Bekijk hieronder de trailer (1:36 min.) of de hele film (25:08 min.).

Bekijk de trailer:

Bekijk de film:

De film, gemaakt door Erik Heuvelink, is een initiatief van Athena’s Angels.

Athena’s Angels

De film is een productie van Athena’s Angels, een initiatief van vier vrouwelijke hoogleraren om op te komen voor de belangen van vrouwen in de wetenschap. Naomi Ellemers, universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht, is één van de drijvende krachten achter Athena’s Angels. Ellemers: “De positie van vrouwen in de wetenschap is nog steeds reden tot zorg. De vele vaders die aan universiteiten werken kunnen daar iets aan doen, voor hun dochters of vrouwelijke promovendi en postdocs. Uit onderzoek blijkt dat vaders grote invloed hebben op de beroepskeuze en carrières van hun dochters.”

Diversiteit

Annetje Ottow, vicevoorzitter van de Universiteit Utrecht en voorzitter van de universitaire taskforce Diversiteit staat volledig achter de boodschap van de film. “We zijn er trots op dat we in 2017 meer vrouwelijke hoogleraren benoemd hebben dan mannelijke hoogleraren. Daarmee is het percentage vrouwelijke hoogleraren gestegen naar 24,2%. Maar we zijn er nog niet: het percentage moet omhoog tot 27% in 2020. Daarnaast zijn we ook op andere fronten actief om studenten en staf te werven uit groepen die nu ondervertegenwoordigd zijn. We werken hard aan een diversiteitscultuur waarin iedereen zich thuis voelt.”

Henk Kummeling, rector van de Universiteit Utrecht, heeft het cadeau in ontvangst genomen. Kummeling: “ik geef deze inspirerende film over vaders en dochters in de wetenschap graag door aan alle medewerkers, en in het bijzonder aan alle vaders.”

Voor meer informatie over de film of Athena's Angels, mail naar info@athenasangels.nl.