Dies Natalis 2020: #UUgotthis

#UUgotthis

Vandaag bestaat de Universiteit Utrecht 384 jaar. Het is onze Dies Natalis. Maar een bijeenkomst in de Domkerk zit er niet in. Het is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog dat deze viering niet doorgaat. Afgelasting kwam verder alleen voor in 1673 en tussen 1812 en 1816. Een voorbeeld hoe de coronacrisis ingrijpt in vele maatschappelijke gebeurtenissen.

Dat ons feestje niet doorgaat is geen ramp natuurlijk. Er zijn wel ernstiger zaken aan de hand. Onze gedachten gaan uit naar de mensen die nu ziek zijn, of die iemand in hun omgeving verloren hebben en niet naar de begrafenis mogen. Naar mensen die zich ernstig zorgen maken over hun inkomen of baan.

We zien dat deze crisis veel van iedereen vergt. We worden op de proef gesteld, ook als UU. Tegelijk zien we dat de situatie het beste in mensen naar boven haalt. We zijn heel dankbaar voor wat we zien gebeuren. Docenten die in razend tempo omschakelen naar online onderwijs – terwijl ze en passant hun eigen kinderen thuis moeten managen. Studenten die flexibel omgaan met de nieuwe situatie en acties op touw zetten om elkaar te helpen en ook anderen – bijvoorbeeld door scholieren bijles te geven. Onderzoekers die alles op alles zetten om hun belangrijke werk voort te zetten – niet in de laatste plaats om het virus zelf te bestrijden. Het Utrechts Universiteitsfonds dat een crowdfunding-actie heeft opgezet om studenten die in financiële nood komen bij te kunnen staan. En medewerkers van onder meer ITS en het Facilitair Service Centrum die er alles aan doen om (online) werk veilig door te kunnen laten gaan.

#UUgotthis is het motto geworden voor deze aspiraties, houding en inzet. Docenttalent van het Jaar, Marij Swinkels, verzon het met enkele collega’s. Zij leggen hier zelf uit hoe ze op dat idee kwamen. Op de verjaardag van onze universiteit delen we onder die noemer #UUgotthis op deze webpagina graag een specifieke greep uit de verhalen van de afgelopen twee weken van onze studenten, wetenschappers en andere medewerkers. Het zijn niet alleen maar succesverhalen; we zijn aan het leren en dat gaat soms met vallen en opstaan. Dit is natuurlijk maar een beperkte en wat willekeurige selectie, er is zoveel meer. Maar samen staan deze verhalen voor meer en vormen ze een kleine caleidoscoop van wie wij zijn. Van de deskundigheid, gemeenschapszin, de veerkracht, inventiviteit en humor in onze gemeenschap. En omdat de universiteit nog steeds meer is dan corona alleen, delen we ook de highlights van het afgelopen half jaar met jullie.

Tot slot. Bij een verjaardag hoort niet alleen een bijeenkomst waarbij je je vrienden uitnodigt, zoals alumni en andere relaties die cruciaal zijn voor de UU. Bij een verjaardag hoort ook dat je trakteert. Dit jaar hebben we besloten namens jullie allemaal iets lekkers te laten bezorgen bij de collega’s van onze zusterinstelling, UMC Utrecht. Om hen namens de hele UU-gemeenschap te bedanken voor het werk dat ook daar - juist daar - verzet wordt in deze tijd.

Het is wat onwerkelijk, vanaf onze thuiswerkplekken. Maar we wensen jullie ondanks alles een goede Dies Natalis. #UUgotthis!

Met hartelijke groeten,

Het College van Bestuur,