Dies Natalis 2019: Onderwijs voor het leven

Een terugblik op de speeches en prijzen

Jan Beuving
Collegevoorzitter Anton Pijpers (links) en Alumus van het Jaar Jan Beuving. Foto van Robert Oosterbroek.

Dinsdag 26 maart is de Universiteit Utrecht 383 jaar geworden. Dit vierden we in de Domkerk tijdens de Dies Natalis met het thema ‘Onderwijs voor het leven’

Diesrede Sari Lindblom

In de diesrede met de titel: The role of the teacher in tomorrow’s world reflecteerde professor Sari Lindblom, vice-rector of the University of Helsinki op het thema van dit jaar.

Bekijk Sari Lindbloms rede (video)

Alumnus van het jaar

Cabaretier Jan Beuving is door de Universiteit Utrecht uitgeroepen tot Alumnus van het Jaar 2018. Jan Beuving studeerde aan de Universiteit Utrecht met als resultaat een bachelor wiskunde (2008) en een master History and Philosophy of Science (2009). Daarna werd hij cabaretier. Jan Beuving: ”Nooit gedacht dat ik nog eens een academische onderscheiding zou krijgen.”

Lees en kijk verder: Alumnus van het Jaar

Eredoctoraten

Dit jaar reikte de universiteit twee eredoctoraten uit aan Sionaidh Douglas-Scott en Andrés Rodriguez-Posé. Beide hebben als doel de wetenschap in te zetten om maatschappelijke problemen aan te pakken. Met de eredoctoraten wil de universiteit haar grote waardering uitspreken voor de persoon die het doctoraat ontvangt en diens werk.

Lees en kijk verder: Eredoctoraten

Docentenprijzen

Traditiegetrouw werden ook de Docentenprijzen uitgereikt. Niels Bovenschen, Universitair Hoofddocent Biomedische Wetenschappen, won de Docentenprijs 2019. Docent in Bestuurs- en Organisatiewetenschap Marij Swinkels ontving de prijs voor Docenttalent 2019.

Lees en kijk verder: Docentenprijzen

Zilveren penningen

Tijdens de ceremonie reikte voorzitter Anton Pijpers drie zilveren penningen uit. Met dit ‘lintje van de UU’ onderstreepte hij de bijzondere verdiensten van Hilke Grootelaar, Marij Swinkels en Elena Valbusa. Zij zijn de initiatiefnemers van Incluusion. Dit project richt zich op studenten met een vluchtelingenachtergrond en zorgt voor toegang tot academisch onderwijs. Inmiddels heeft Incluusion zo ruim 280 studenten onderwijs kunnen bieden. Ook heeft dit initiatief navolging gekregen aan andere universiteiten.

Lees en kijk verder: zilveren penning
Dies natalis