Christian Lange en Ingrid Robeyns gekozen tot KNAW-lid

Prof. dr. Christian Lange en prof. dr. Ingrid Robeyns

Prof. dr. Christian Lange en prof. dr. Ingrid Robeyns zijn gekozen als nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Lidmaatschap van de KNAW is in Nederland een groot eerbetoon voor een wetenschappelijke carrière.

Christian Lange

Christian Lange is hoogleraar Arabische en islamitische studies aan de Universiteit Utrecht. Hij is een van de meest prominente Arabisten en islamologen van zijn generatie. Lange combineert de klassieke tekstuele aanpak van de islam met inzichten uit de sociologie, de religiewetenschap, de filosofie en de antropologie. Hij schreef onder andere een cultuurgeschiedenis van het paradijs en de hel in de islam. Lange organiseert op de universiteit een wekelijkse leesclub waarin Arabische teksten worden gelezen en probeert jonge onderzoekers uit het Midden- en Nabije Oosten in Utrecht een plek te geven waar ze hun onderzoek kunnen verrichten. Lange is lid van De Jonge Akademie van de KNAW en schreef in 2017 het populairwetenschappelijke boek Mohammed - Perspectieven op de Profeet.

Ingrid Robeyns

Ingrid Robeyns is hoogleraar Ethiek van Instituties aan de Universiteit Utrecht. Ze doet onderzoek op het raakvlak van de analytische politieke filosofie, ethiek, economie en genderstudies. Ze schreef een standaardwerk over rechtvaardigheid en is bij een breed publiek bekend vanwege haar onderzoek naar politieke en ethische vraagstukken rond bijvoorbeeld ouderschapsverlof, ouderenzorg, werkdruk en diversiteit aan de universiteit en de oneerlijkheid van topinkomens. Robeyns was eerder lid van De Jonge Akademie en publiceert geregeld in het dagblad Trouw.

KNAW