Steeds meer ruimte voor religie bij de Amerikaanse Democratische Partij

© iStockphoto.com

Prof. dr. James Kennedy (Internationale en Politieke Geschiedenis) schreef in Trouw over de rol van godsdienst binnen de Democratische Partij in Amerika. Religie lijkt daar een steeds grotere rol te gaan spelen.

"Uitingen van geloof en religie komen nu ook meer naar voren bij ­Democratische presidentiële kandidaten en dat lijkt me een positieve ontwikkeling", meent Kennedy. "Het lijkt me verkeerd als de Republikeinse Partij gezien wordt als de partij van God en de Democratische Partij als de seculiere partij. De politieke polarisatie in Amerika is al erg genoeg en mag niet leiden tot een religieuze strijd. ­Religie en politiek hoeven en kunnen niet gescheiden worden, zolang erkend wordt dat de manieren waarop ze verweven worden erg uiteenlopend kunnen zijn."

Bijbel in handtas

Waarom zouden deze Democraten nu vaker over hun persoonlijk geloof spreken? Dit zou volgens Kennedy te maken kunnen hebben met de wens om religieuze kiezers, zelfs conservatieve religieuze kiezers, deze keer niet te negeren. "Hillary Clinton deed vrijwel geen moeite om deze groepen te bereiken, terwijl ze wel altijd en overal een Bijbel meenam in haar handtas", stelt Kennedy.

Prof. dr. James Kennedy

James Kennedy

James Kennedy is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.