"Geef jongeren het leesonderwijs dat ze verdienen"

Tienerjongen leest © iStockphoto.com/Goads Agency
© iStockphoto.com/Goads Agency

Prof. dr. Geert Buelens (Moderne en hedendaagse literatuur) en prof. dr. Els Stronks (Vroegmoderne literatuur) roepen in de NRC op tot een verbetering van het taalonderwijs op middelbare scholen.

De onderzoeker stellen dat leren lezen te veel afhankelijk is van het gezin en de familie. "Leesvaardigheid mag niet bepaald worden door de kennis en het geld van je ouders. Alle leerlingen hebben recht op onderwijs dat ervoor zorgt dat zij bij het verlaten van de school voldoende leesvaardig zijn."

De essentie van het leesonderwijs

Daarnaast wordt begrijpend lezen te veel als zelfstandig gedoceerd. Hierbij gaat de aandacht uit naar een beperkt aantal leesstrategieën. "Om teksten te kunnen begrijpen, is kennis van die strategieën handig maar intussen sneeuwt onder waar leesonderwijs over gaat: nieuwe kennis tot je leren nemen via lezen en leren nadenken, praten en schrijven over wat je leest", menen de onderzoekers.