De IPCC-ervaringen van Roderik van de Wal

Utrechtse hoogleraar schreef mee aan IPCC-rapport

Vorige week publiceerde het VN-klimaatpanel IPCC hun nieuwste rapport over de wereldwijde stijging van de zeespiegel. Het rapport waarschuwt onder andere voor een versnelling in de zeespiegelstijging, opwarming van de oceanen en vaker voorkomen van extreme stormen en stormvloeden en een grote stijging op termijn als er niet nu ingegrepen wordt. Roderik van de Wal, hoogleraar Sea level change and coastal impacts aan de Bèta- en Geo-faculteiten van de Universiteit Utrecht, was een van de hoofdauteurs van het rapport.

Van de Wal sprak met veel Nederlandse media over de inhoud en het schrijfproces. Zo vertelde hij aan NRC over de lange dagen: “We vergaderen 12 tot 16 uur per dag. Van de vier dagen heb ik er twee amper gegeten.” In een NOS-artikel geeft hij inhoudelijk toelichting op het rapport: “Er zijn gewoon te veel dingen die verkeerd gaan, als de temperatuur op aarde te veel stijgt.”