KI-Colloquium: Maja Mataric (University of Southern California)

tot
Robot-assistent met informatiescherm © iStockphoto.com/ VTT Studio
Robotassistent met informatiescherm © iStockphoto.com/ VTT Studio

Het KI-Colloquium van de Universiteit Utrecht wordt dit jaar georganiseerd door het focusgebied Human-centered Artificial Intelligence. Voor dit KI-Colloquium heeft SIG-coördinator Natasha Alechina Maja Mataric uitgenodigd. Mataric is Universiteitshoogleraar Informatica, Neurowetenschap, and Pediatrie; pionier op het gebied van sociaal ondersteunende robotica en oprichter en directeur van het Interaction Lab aan de Universiteit van Zuid-Californië.

Over Maja Mataric

Maja Mataric wordt gemotiveerd door de enorme behoefte aan verbetering van de menselijke conditie, en het even grote potentieel voor betaalbare mensgerichte technologieën, zoals sociaal ondersteunende robotica (SAR), als middel om mensen mondiger te maken en de menselijke kwaliteit van leven te verbeteren. Als pionier van SAR en oprichter en directeur van het Interaction Lab aan de Universiteit van Zuid-Californië is haar onderzoek erop gericht om machines te voorzien van de mogelijkheid om mensen te helpen, met name mensen met speciale behoeften. Haar focus ligt op het ontwikkelen van technologieën die mensen helpen zichzelf te helpen, waarbij ze technologie gebruikt om het menselijk vermogen te vergroten in plaats van het menselijk werk te automatiseren. Ze is gepassioneerd om het belang en de belofte van interdisciplinair onderzoek en carrières in STEM aan iedereen over te brengen, met speciale aandacht voor K-12 studenten en docenten, vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen in de techniek, de media en beleidsmakers.

Human-centered Artificial Intelligence

Het KI-Colloquium wordt georganiseerd binnen het focusgebied Human-centered Artificial Intelligence (HAI) van de Universiteit Utrecht. HAI bundelt de verschillende KI-activiteiten van de Universiteit Utrecht. KI in Utrecht heeft een uniek interdisciplinair profiel dat doordringt tot verschillende afdelingen, waaronder informatica, filosofie, linguïstiek en psychologie.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Online in het Human-centered Artificial Intelligence Team
Aanmelden

Alle geïnteresseerden zijn welkom, registratie is niet nodig. Het colloquium vindt plaats in het Human-centered Artificial Intelligence Team in MS Teams. Als u problemen heeft om het team te vinden of te bereiken, neem dan contact op via hai@uu.nl om aan het team te worden toegevoegd.