Filosofisch Café met Tim Christiaens: Marx door Italiaanse bril

tot
Karl Marx, in 1875 gefotografeerd door John Jabez Edwin Mayall. Foto: via Wikimedia Commons (publiek domein)

In dit Filosofisch Café bespreekt Tim Christiaens (Tilburg University) wat de techniekfilosofie van Karl Marx en de operaisti vandaag de dag voor ons kan betekenen.

Marx en de operaisti

Wat is de rol van technologie en technologische innovatie op het werk? Een van de belangrijkste denkers om zich over deze kwestie te buigen was Karl Marx. In de jaren zestig maakte een groep Italiaanse marxisten, de operaisti, dit tot de hoeksteen van hun denken. Hun techniekfilosofie staat centraal in de lezing van Tim Christiaens, universitair docent aan Tilburg University en auteur van het boek De Kluseconomie (2023).

Filosofisch Café

Filosofen van Nederlandse en soms internationale universiteiten vertellen in het Filosofisch Café over hun onderzoek en gaan in gesprek met de aanwezigen. Onderwerpen variëren van vrije wil tot melancholie en van technologie tot klimaatethiek.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Café De Tussentijd, Janskerkhof 24, Utrecht

Aanmelden is niet nodig