Themanummer Madoc: De populaire Middeleeuwen

Re-enactment van de Middeleeuwen © iStockphoto.com
Re-enactment van de Middeleeuwen

Op 29 maart zal het themanummer 'De populaire Middeleeuwen' van tijdschrift Madoc worden gepresenteerd. Dit themanummer, waaraan verschillende Utrechtse onderzoekers hebben bijgedragen, geeft een inkijk in hoe de Middeleeuwen vandaag de dag beleefd worden.

De Middeleeuwen zijn populairder dan ze ooit geweest zijn. Op allerlei manieren is de middeleeuwse culturele impact voelbaar in de hedendaagse samenleving, in de eerste plaats door de sterke vertegenwoordiging in populaire cultuur. Via boeken, muziek en films, maar ook door televisieseries en computerspelletjes beklijft de cultuur van een vervlogen tijdperk zo in het publieke (on)bewustzijn.

re-enactment

Daarnaast zijn er steeds meer mensen die middeleeuwse gebruiken en levenswijzen op een actievere, georganiseerde manier proberen te beleven door middel van re-enactment. En er zijn natuurlijk archeologen en (kunst-)historici, academici of niet, die leegtes in de kennis van deze populaire periode verder proberen in te kleuren. Niet langer staan de Middeleeuwen nog enkel te boek als barbaars en achterlijk. Integendeel: het tijdvak wordt op positieve wijze beleefd en herleefd

de invloed van de middeleeuwen

Daarom geeft dit themanummer van Madoc een inkijk in hoe de Middeleeuwen vandaag de dag beleefd worden. Het is niet de bedoeling om zogenaamde mispercepties te corrigeren, maar des te meer om de lezer op speelse wijze te confronteren met middeleeuwse elementen in zijn of haar eigen (dagelijks) leven. Want ook al zijn de Middeleeuwen springlevend, toch zal niet iedereen zich bewust zijn van hoe omvattend hun invloed is. Van Tolkien en Game of Thrones tot restauratiepraktijken, borduurwerken en bierreclames, en van actief leven als een middeleeuwer tot middelbaar geschiedenisonderwijs: Madoc onthult in dit themanummer de reikwijdte van de middeleeuwse achtergrond bij de vroege eenentwintigste eeuw.

auteurs

Auteurs voor dit nummer die verbonden zijn aan Geesteswetenschappen in Utrecht zijn:

- Dr. Frank Brandsma (TCS): Panoramisch vertellen. De 'middeleeuwse' verteltechniek van Game of Thrones
- Dr. Erik Goosmann (Geschiedenis): De cultuurstrijd van Redbad
- Dr. Martine Meuwese (Kunstgeschiedenis): De kuisheidsgordel van de Middeleeuwen tot #MeToo
- Tirreg Verburg (RMA student bij Geschiedenis): De verlichte Middeleeuwen in videogames

redacteurs

Redacteurs van Madoc die verbonden zijn aan de UU zijn:

- Jelmar Hugen MA (promovendus bij Nederlands)
- Dr. Martine Meuwese (Kunstgeschiedenis)
- Dr. Yvonne Vermijn (Frans)

specificaties