Decentralizing the History of the Humanities

Themanummer History of Humanities

Cover tijdschrift History of Humanities

Prof. dr. Thijs Weststeijn, onderzoeker van vroegmoderne Europese kunst in een cultuurhistorische context, is co-redacteur van het pas verschenen themanummer van History of Humanities getiteld Decentralizing the History of the Humanities. In dit themanummer wordt gezocht naar een alternatief perspectief voor overwegend Europese en Noord-Amerikaanse perspectief in de geschiedenis van de Geesteswetenschappen.

Orale en niet-talige kennisuitwisseling

De geschiedenis van de geesteswetenschappen is vooral vanuit Europees en Noord-Amerikaans perspectief geschreven. De auteurs van Decentralizing the History of the Humanities verschuiven de focus naar Afrika, Azië en Oceanië. Ze zoeken naar alternatieven voor de traditionele centra in termen van taal en instituties en leggen de nadruk op orale en niet-talige vormen van kennisuitwisseling. Afrikaanse muzikale praktijken vormden bijvoorbeeld een uitdaging voor de Europese muziektheorie. Waar het Westerse kolonialisme opvattingen over archeologie en geschiedenis van Afrika met zich meebracht, heeft de UNESCO welbewust geprobeerd om de geschiedschrijving van het continent te Afrikaniseren.

Polycentrische benadering

Al in de zeventiende eeuw probeerden sommige Europeanen een op de Bijbel gefundeerde geschiedschrijving aan te passen door, op basis van Chinese expertise, te komen tot een polycentrische benadering. In China zelf werd lange tijd geworsteld met het Europese kennismodel: archeologen zochten naar een Westerse oorsprong van de Chinese beschaving, terwijl waar het de religie betreft uitwisseling met India essentieel was. In Australië is in de 20ste eeuw de nabijheid van Azië een steeds grotere rol gaan spelen in de geesteswetenschappen.

• Titel: History of Humanities Vol 6, No 2: Decentralizing the History of the Humanities
  • Redacteurs: Rens Bod, Julia Kursell, Jaap Maat en Thijs Weststeijn
  • Uitgever: The University of Chicago Press