Advances in Speech and Music Technology: Computational Aspects and Applications

Emile Wennekes e.a.

Omslag van het boek 'Advances in Speech and Music Technology' (2023)

Eind januari verscheen ‘Advances in Speech and Music Technology: Computational Aspects and Applications’, onder redactie van hoogleraar Musicology: Music and Media Emile Wennekes, Anupam Biswas (National Institute of Technology Silchar), Alicja Wieczorkowska (Polish-Japanese Academy of Information Technology) en Rabul Hussain Lasker (National Institute of Technology Silchar). Het boek presenteert de ontwikkelingen in spraak- en muziektechnologie op het gebied van audiosignaalverwerking.

Ontwikkelingen in spraak- en muziektechnologie

‘Advances in Speech and Music Technology’ bevat inleidende hoofdstukken over de grondbeginselen van spraak en muziek, en gaat vervolgens in op computationele aspecten van spraak en muziek, waaronder het verzamelen van muziekinformatie en de verwerking van gesproken taal.

De auteurs bespreken hoe een diepgaand begrip van zowel spraak als muziek in termen van perceptie, emotie, stemming, gebaar en cognitie essentieel is voor een succesvolle toepassing. Ook wordt de overweldigende hoeveelheid data besproken die over de hele wereld is verzameld en die efficiënte verwerking vereist voor beter onderhoud, opvraging, indexering en bevraging, en hoe machinelearning en kunstmatige intelligentie het meest geschikt zijn voor deze computationele taken.