Anders reizen

De Universiteit Utrecht werkt aan een betere wereld. Niet alleen door onderzoek en onderwijs maar ook door het stimuleren van duurzaam reisgedrag van medewerkers en studenten. 

In 2018 bestond zo’n 25% van de jaarlijkse CO2-impact uit vervoer; woon-werkverkeer, transport van goederen en reizen naar het buitenland. Verschillende maatregelen zorgen ervoor dat deze uitstoot de komende jaren afneemt.

UU-Treinzone

Met de treinzone stimuleert de Universiteit Utrecht medewerkers om binnen Europa met de trein te reizen. Een kaart geeft aan welke bestemmingen goed te bereiken zijn. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van dit reisadvies.

‘De internationale trein is rustig en comfortabel waardoor ik er heerlijk ongestoord kan werken.’
Polair meteoroloog en weer-presentator NOS

Samenwerken op afstand

Duurzaam reisgedrag betekent ook bewust nadenken over of een reis wel nodig is. De reischeck helpt bij het maken van deze beslissing. 

Living Labs: onderzoek op de campus
Dr. Dea van Lierop onderzoekt of en hoe je forenzen loyaal maakt aan duurzaam vervoer. Ze bestudeert hiervoor het reisgedrag van medewerkers van de universiteit.
De tweeëntwintig laadpunten voor elektrische auto's in het Utrecht Science Park zijn onderdeel van een project waarmee lokaal opgewekte energie wordt opgeslagen in auto-accu's. Deze energie kan dan weer worden teruggeleverd aan het stroomnet.
Met deelfietsen op de campus onderzoekt dr. Jacco Farla hoe ‘dockless deelfietsen’ bijdragen aan een transformatie naar een duurzamer stedelijk mobiliteitssysteem.

Elektrische auto's

In 2018 reed de eerste elektrische auto in universiteitskleuren over de campus. Binnen enkele jaren maakt de universiteit het gehele wagenpark elektrisch. In totaal heeft de universiteit zo’n veertig auto’s rondrijden voor onderzoek, beveiliging, eerste hulp en transport. Medewerkers kunnen ook een elektrische auto lenen voor lastig te bereiken afspraken buiten de deur. 

Luister naar deze podcast over elektrische auto's op de universiteit en UU-onderzoek naar duurzaam forenzen. 

Op de fiets

Meer dan de helft van de studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht komt op de fiets. Dat zijn ongeveer 20.000 fietsers. Het parkeerbeleid van de universiteit is er specifiek op gericht om het Utrecht Science Park autoluw plek te maken. Door een eigen parkeerbijdrage worden medewerkers gestimuleerd om met het openbaar vervoer of de fiets te komen. 

Jesse Hoffman vertelt wat zijn dagelijkse reis voor hem betekent

Bus wordt elektrische tram

Vanaf eind december 2019 rijdt een tramlijn van Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park. De trams rijden op groene stroom.

CO2 -compensatie

De Universiteit Utrecht compenseert alle vliegreis-gerelateerde CO2 -impact door bij te dragen aan projecten die voldoen aan de strengste standaard voor CO2 -reductie (Gold Standard).