Publiprijs voor Erik van Sebille én Niko Wanders

Teamprestatie en duurzaamheidsonderzoek in het zonnetje gezet

Erik van Sebille en Niko Wanders nemen de prijs in ontvangst. Fotograaf: Bas van Hattum

Erik van Sebille, deskundige op het gebied van plastic soep en oceaanstromingen, en Niko Wanders, droogte-expert, hebben beiden de UU-Publiprijs gewonnen. Nog niet eerder kende de UU-Publiprijs twee winnaars. Ook zijn er twee teamprestaties in het zonnetje gezet: de bijdragen van Utrechtse wetenschappers aan de Klimaatblog en de Europacolumn in de NRC. Alle winnaars ontvingen de prijs en de eervolle vermelding van Henk Kummeling, Rector Magnificus van de Universiteit Utrecht, tijdens de Nieuwjaarsreceptie.

Denken in oplossingen

Het onderzoek van Niko Wanders richt zich op extreme hydrologische situaties en de impact daarvan op de maatschappij. Tijdens de droge zomer dit jaar heeft hij veelvuldig de media te woord gestaan en is hiermee het gezicht geworden van de wetenschappelijke duiding achter de droogte.

Daar waar Wanders wanneer de actualiteit daarom vraagt het mediaveld bestormt, staat Van Sebille altijd klaar om proactief naar buiten te treden, ook als er geen directe aanleiding voor lijkt te zijn.

Jury van de Publiprijs

Maar Wanders gaat verder dan alleen duiden: sinds kort adviseert hij de Deltacommissaris over het toekomstbestendig maken van Nederland tegen de onvermijdelijke gevolgen van klimaatverandering. Dat Wanders in oplossingen denkt, en niet alleen in problemen, toont volgens de jury zijn communicatieve vaardigheden én zijn bereidheid om bij te dragen aan het tegengaan van de gevolgen van klimaatverandering. Dit heeft een grote indruk gemaakt op de juryleden het is in hun ogen bewonderingswaardig dat een onderzoeker op zoveel vlakken uitblinkt en zichzelf staande weet te houden in het medialandschap.

Over de muren van de universiteit

Erik van Sebille, oceanograaf, heeft met zijn creativiteit en inventiviteit veel indruk gemaakt op de jury. Van Sebille doet onderzoek naar oceaanstromingen en is vooral op het gebied van plastic soep regelmatig in het nieuws. Het filmpje dat hij samen met DUIC opnam laat zien dat zijn onderzoek zich op het snijvlak van wetenschap en maatschappij, regionaal en nationaal, bevindt.

Erik van Sebille's onderzoek bezit een interdisciplinariteit die niet alleen faculteit-overstijgend is, maar zelfs over de muren van de universiteit heen kijkt

Jury van de Publiprijs

Mr Wet and Mr Dry

Volgens de jury was het dus onmogelijk om één winnaar aan te wijzen: beide onderzoekers, door de jury en de rector omgedoopt tot ‘Mr Wet and Mr Dry’, hebben op geheel eigen wijze de Publiprijs verdiend. Beide onderzoekers zijn verbonden aan Pathways to Sustainability en zetten hun onderzoek in voor een duurzamere wereld, iets dat de Universiteit Utrecht motiveert en stimuleert. “Daar waar Wanders wanneer de actualiteit daarom vraagt het mediaveld bestormt, staat Van Sebille altijd klaar om proactief naar buiten te treden en de plastic soep en andere onderwerpen in het nieuws te krijgen. Ook als er geen directe aanleiding voor lijkt te zijn”, aldus de jury.

Onderzoekers die als team bijdragen aan het maatschappelijk debat verdienen het ook om in het zonnetje gezet te worden

Samenwerking en teamprestaties

Naast het lauweren van individuele onderzoekers is dit jaar besloten om ook teamprestaties te vieren. Interdisciplinariteit en samenwerking staan hoog op de agenda van de universiteit. Onderzoekers die als team bijdragen aan het maatschappelijk debat verdienen het dan ook om in het zonnetje gezet te worden.

De jury koos de bijdragen van Utrechtse wetenschappers aan de Klimaatblog en de Europacolumn in de NRC. “Het is van grote klasse dat wetenschappers zich zo laten zien. Dat is belangrijk voor onze universiteit, en voor de kwaliteit van het maatschappelijk debat”, aldus Henk Kummeling in zijn speech.

UU-Publiprijs

De UU-Publiprijs bestaat uit een budget voor het maken van een video over het onderzoek van de winnende wetenschapper. Met de UU-Publiprijs wil de universiteit Utrechtse wetenschappers stimuleren om publiciteit te genereren voor hun onderzoek, om deel te nemen aan het maatschappelijk debat en om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen.

Jury

De jury van de UU-Publiprijs 2018 bestond uit hoogleraar Gender Studies Rosi Braidotti (Juryvoorzitter), Daphina Misiedjan, universitair docent mensenrechten en milieu, Niels Geijsen, hoogleraar regeneratieve geneeskunde aan het Hubrecht Instituut, Jop de Vrieze, freelance journalist voor onder andere de Volkskrant en Sandy van Heerde, hoofd externe communicatie.