Vici-subsidie voor onderzoek naar individuele verschillen in aandachtsverwerking

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan Stefan van der Stigchel, hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Utrecht, een Vici-beurs toegekend. Met deze prestigieuze subsidie is anderhalf miljoen euro gemoeid, een bedrag dat Van der Stigchel kan gebruiken om de komende vijf jaar zijn onderzoeksgroep uit te bouwen. “In ons onderzoek richten we ons op individuele verschillen in aandacht.”

Stefan van der Stigchel

Met de Vici-subsidie wil Van der Stigchel het eerste multiculturele raamwerk creëren voor het begrijpen van individuele verschillen in aandachtsverwerking. De Utrechtse hoogleraar legt uit dat het meeste onderzoek naar aandacht in het Westen wordt uitgevoerd. “Daardoor is er een gebrek aan kennis over hoe cultuur en demografie de aandacht beïnvloeden. Hierdoor zijn de huidige modellen niet breed toepasbaar en hebben neuropsychologische tests een beperkte geldigheid voor een groot deel van onze samenleving. Begrijpen en communiceren hoe individuen verschillen in aandachtsverwerkingsstijlen - deze neurodiversiteit - is de sleutel tot het creëren van een open samenleving.”

Ik wil in de komende jaren aan de buitenwereld laten zien dat je top-onderzoek kunt doen in een fijne en veilige omgeving.

Online platformen

Een van de wijzen waarop Van der Stigchel zijn onderzoek vorm wil gaan geven, is de inzet van online platformen. “Via die platformen kunnen we tegenwoordig bijna iedereen in de wereld bereiken met onze experimenten. We gaan online grootschalig onderzoek doen naar individuele verschillen in aandachtsverwerking, deze koppelen aan persoonlijkheidskenmerken en demografie, en deze kennis verwerken in aandachtsmodellen.”

Fijne en veilige omgeving

De laureaat kijkt uit naar wat hem de komende tijd te wachten staat. “Ik wil in de komende jaren aan de buitenwereld laten zien dat je top-onderzoek kunt doen in een fijne en veilige omgeving, zoals dat al op zoveel plekken in onze faculteit gebeurt. Ik kijk er naar uit om met de club verder uit te bouwen, mooi onderzoek op te zetten, en ook nog een goede tijd met elkaar te hebben.”

Naast Van der Stigchel ontvingen nog zes andere wetenschappers van de Universiteit Utrecht een Vici-beurs.