Tweemaal subsidie voor onderzoek naar de toekomst van werk

Algoritmes en recruitment & 'sociale interventies'

Futuristic Circuit Board Render

Onderzoekers Sarah Rezaei Khavas (Economie) en Carina Schott (Publiek Management) ontvangen een beurs voor hun onderzoeksvoorstellen over werk en praktijken op de werkvloer. Hun onderwerpen sluiten aan bij het Future of Work onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Sarah Rezaei Khavas gaat onderzoek doen naar ethiek en algoritmes in recruitment. En Carina Schott bestudeert het stimuleren van sociale verbondenheid op de werkvloer, onder collega’s die tot een minderheid behoren.

Project: The Rise of Algorithmic Recruiters: How Algorithms Influence HR Managers' Behavior?

Sarah Rezaei Khavas werkt aan het departement Economie van de Universiteit Utrecht. Haar gehonoreerde onderzoeksvoorstel gaat over het gebruik van algoritmes in recruitment, de werving van nieuw personeel. Het gebruik van algoritmische screening wordt algemeen geaccepteerd als een waardevol hulpmiddel, maar het roept ook ethische bezwaren op. Ontduiken we als mensen onze verantwoordelijkheid bij het aannemen van nieuw personeel? Versterken we vooroordelen over een sollicitant? Krijgen mensen een eerlijke kans? Is het moreel te verantwoorden dat we ze screenen?  Zelfs als mensen algoritmische aanbevelingen kunnen herzien, kunnen ze hun verantwoordelijkheid afschuiven op dat algoritme. Het onderzoek moet bijdragen aan beleid dat eerlijkheid en transparantie waarborgt bij het gebruik van algoritmen.

Ik ben heel blij en vereerd dat ik een subsidie heb gekregen van de Open Competitie SGW XS! Ik heb heel veel zin om aan deze ‘reis’ te beginnen, om te onderzoeken hoe mensen en algoritmen op elkaar inwerken en onze toekomstige wereld vormgeven. Deze onderzoeksbeurs biedt mij een waardevolle kans om bij te dragen aan de groeiende hoeveelheid kennis op dit gebied. Ik ben oprecht dankbaar voor de beurs die mij helpt om dit essentiële onderzoek uit te voeren.

Sarah Rezaei Khavas
Faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie

Project: Boosting minorities' well-being in the public workplace: the effect of social belonging interventions

Carina Schott is onderzoeker bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap. Zij krijgt subsidie voor een onderzoek naar het stimuleren van sociale verbondenheid op de werkvloer onder collega’s die tot een minderheid behoren. Bijvoorbeeld vanwege hun kleur of omdat ze vrouw zijn. Het onderzoek richt zich specifiek op werken in de publieke sector, zoals ambtenaren of leraren of zorgmedewerkers. Het welzijn van die medewerkers staat onder druk. Kunnen zogenaamde ‘social belonging interventions’ positief uitpakken voor het welzijn van collega’s die tot een minderheid behoren?

Ik ben erg blij, vereerd en dankbaar dat ik net voor de zomervakantie de Open Competitie SGW-beurs XS heb gekregen, waardoor ik de disciplines psychologie en bestuurskunde verder kan integreren. Ik heb enorm veel zin om dit onderzoek te starten naar de mogelijke voordelen van interventies die het gevoel van ‘erbij te horen' op de werkplek te bevorderen. Mijn doel is om hiermee organisaties nieuwe kansen te bieden om het urgente probleem van een laag welzijn van werknemers concreet aan te pakken.

In totaal ontvangen twaalf onderzoekers verbonden aan de Universiteit Utrecht subsidie uit het Open Competitie SGW programma van NWO.