Dr. Carina Schott

Universitair docent
Managing Social Issues
Organisation Science
c.schott@uu.nl

Carina Schott is als universitair docent verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Zij doet onderzoek op het snijvlak van Public Management, Psychologie en SHRM in de publieke sector, en ze is coördinator van het masterprogramma SHRM. 

Centrale thema’s van Carina's werk zijn:

  • motivatie, welzijn en het gevoel van sociale verbondenheid (social belonging) van medewerkers in de (semi-)publieke sector
  • de veranderende wereld van werk van professionals
  • leiderschap in verschillende sectorale contexten (vooral zorg, onderwijs en inspectiediensten).

In haar onderzoek maakt Carina gebruik van kwalitatieve en kwantitatieve methoden (gecombineerd) en is daarnaast geïnteresseerd in theorievorming. Ze publiceert regelmatig in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften in haar vakgebied, zoals Public Management Review (PMR), Public Administration (PA), Human Resource Management Review (HRMR) en Review of Public Personnel Administration (ROPPA). Haar werk is in diverse Nederlandse media, zoals Nu.nl en BNR, besproken geweest. 

Carina is is co-chair bij twee internationale conferenties: de EGPA permanent study group III on Public Personnel Policies en de Special Interest Group on Public Service Motivation tijdens de jaarlijkse IRSPM conferentie. Daarnaast is Carina nauw betrokken bij het platform Future of Work - een onderdeel van het universitaire strategische thema Institutions for Open Societies - en ze is lid van editorial boards van internationale wetenschappelijke tijdschriften (ROPPA, IJPA). In 2023 heeft Carina een NWO open competitie beurs XS ontvangen om systematisch onderzoek te doen naar de meerwaarde van social belonging interventions op de werkvloer. 

Carina verzorgt onderwijs op Bachelor, Minor - en  (Research) Masterniveau, en ze is actief in het PhD en executive onderwijs. In 2019 werd ze door USBO-studenten genomineerd voor Docent van het Jaar. Daarnaast begeleidt ze twee promotietrajecten.