Twee promovendi ontvangen subsidie NWO Promoties in de Geesteswetenschappen

Ali Aljasem en A.K. Kotsolakou, twee promovendi van de Universiteit Utrecht, krijgen dit jaar financiering uit het programma Promoties in de Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Zij zullen de komende vier jaar onderzoek doen naar een zelfgekozen onderwerp. Aljasem kreeg al eerder steun van de NWO In het kader van de pilot ‘Vluchtelingen in de wetenschap'.

De gehonoreerde projecten

A.K. Kotsolakou

Het leren van taalregels

Aanvrager: Prof. dr. Sergey Avrutin

Bij het leren van hun moedertaal kunnen kinderen uit een zeer beperkt taalaanbod de voor die taal geldende algemene regels afleiden. We weten nog niet precies welk leermechanisme ten grondslag ligt aan dit vermogen en welke factoren hierop van invloed zijn. Dit project onderzoekt het effect van complexiteit in het taalaanbod op het vermogen van kinderen om regels af te leiden, op basis van het informatie‐theoretische Entropie Model van Taalkundige Generalisaties. Het project zal bijdragen aan onze kennis over de rol van complexiteit in regelafleiding, en adviezen opleveren voor interventies gericht op taalachterstand.

Ali Aljasem

Netwerken van geweld: de opkomst van (shabbiha) paramilitaire groepen in hedendaags Aleppo, Syrië

Aanvrager: Prof. dr. Jolle Demmers

Dit project onderzoekt de opkomst, mobilisatie, en het functioneren van paramilitaire groepen tijdens de burgeroorlog in Syrië. In oorlogen worden burgers vaak gezien als de slachtoffers van geweld. In Aleppo sloten burgers zich echter aan bij paramilitaire groepen en pleegden ze veel geweld. Dit project onderzoekt de rollen van netwerken, tussenpersonen en hun transacties in het mobiliseren van deze burgers.

Promoties in de Geesteswetenschappen

Doel van het programma Promoties in de geesteswetenschappen is om de aanwas en doorstroom van jong talent in de geesteswetenschappen een impuls te geven. Financiers zijn het Programmabureau Duurzame Geesteswetenschappen en het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen. In totaal is met deze toekenningsronde ruim 3,5 miljoen euro gemoeid. Per gehonoreerd project wordt een matchingsbijdrage van ten minste 20 procent geleverd door de instelling die de aanvraag heeft ingediend.