Vier gevluchte academici aan de slag in Utrecht

NWO Pilot 'Vluchtelingen in de wetenschap'

Vier gevluchte academici gaan met financiële steun van de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) in Utrecht werken. Drie onderzoekers gaan aan de slag bij de UU en één bij het UMC. In het kader van de pilot ‘Vluchtelingen in de wetenschap’ stelde de NWO 750.000 euro beschikbaar en honoreerde 12 van de totaal 47 aanvragen. Een derde (4) van de gehonoreerde aanvragen zijn afkomstig van de UU en het UMCU. Dit betekent dat de helft van de door de UU/UMCU acht ingediende aanvragen is gehonoreerd.

De betreffende projectleiders ontvangen extra financiering voor de éénjarige aanstelling van een onderzoeker met een vluchtelingenstatus aan een lopend onderzoeksproject. De pilot heeft de NWO ontwikkeld samen met De Jonge Akademie, de KNAW en de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

De vier Utrechtse projecten

Modelling the changing sediment yield of the Amazon for the next 100 years and the impact on the Surinamese coast
Aanvrager: Prof. Dr. Steven de Jong
Instelling: Utrecht Universiteit & Anton de Kom Universiteit, Suriname
Kandidaat: Safaa Naffaa MSc

TRITON: Targeting mRNA for ImmunoTherapy in Oncology
Aanvrager: Prof. dr. Raymond Schiffelers
Instelling: UMC Utrecht
Kandidaat: Khalid Aldakkak MSc

Weaponising Students: Mobilising and militarising the National Union of Syrian Students
Aanvrager: Dr. Uğur Ümit Üngör
Instelling: Utrecht Universiteit
Kandidaat: Ali Aljasem MA

The interplay between cognitive ability and social origin in explaining educational attainment: do twins and non-twin siblings differ?
Aanvrager: prof. dr. Ineke Maas
Instelling: Utrecht Universiteit