Strategische agenda Maatschappelijke Impact vastgesteld

druppel in water met rimpelingen en kleuren

In december 2019 heeft de faculteit REBO de Strategische agenda Maatschappelijke Impact vastgesteld, onder de titel “Wetenschap die (door)werkt”. Met die agenda wil de faculteit expliciteren wat maatschappelijke impact genereren is, waarom dat belangrijk is, en hoe dat plaatsvindt.

Maatschappelijke impact staat daarbij niet los van onderwijs en onderzoek. Het gaat er juist over dat academisch onderwijs en onderzoek in wisselwerking met maatschappelijke thema’s, praktijken en partners wordt gebracht, zodat onderwijs en onderzoek doorwerken, effect hebben en maatschappelijke waarde toevoegen. Dat is niet alleen inhoudelijk interessant en verrijkend, maar ook relevant: verbindingen met maatschappelijke thema’s, praktijken en partners maken wetenschap opener, relevanter en meer legitiem.

Wij zijn van nature een sterk maatschappijgerichte faculteit, met disciplines die verweven zijn met maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid, gezondheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Met de impactstrategie willen we de impactacties van onze wetenschappers en ondersteuners extra zichtbaar maken en stimuleren.

Vier manieren

De faculteit Recht. Economie, Bestuur en Organisatie heeft een lange geschiedenis in het genereren van impact, en wil daar leidend in blijven. Dat gebeurt op de volgende vier manieren:

1. Maatschappelijk leren, waarbij onderwijs gekoppeld wordt aan de samenleving, via carrièreoriëntaties, alumnirelaties, praktijk- en actualiteitencolleges, community service learning, life long learning

2. Maatschappelijk adviseren, waarbij kennis actief wordt verbonden aan maatschappelijke praktijken, via expertrollen, commissies, advisering, opdrachtonderzoek;

3. Maatschappelijk interacteren, met nadruk op public engagement en outreach, via publiekslezingen, debat, media, impact cafés, impact nights en dean’s dinners;

4. Maatschappelijke coproductie, via meerjarige afspraken met partners, onderzoeksconsortia, maatschappelijke en veldexperimenten, en living labs.

Wetenschap ontkomt niet langer aan stevige verbindingen met de samenleving. Kennis wordt er krachtiger door, kennisinfrastructuren en ecosystemen worden steviger, onderwijs wordt relevanter, de universiteit wordt zichtbaarder en staat meer in de wereld, en partnerrelaties worden duurzamer. Wij komen binnen de faculteit veel wetenschappers en ondersteunend personeel tegen die daaraan willen werken. Dat willen wij erkennen en waarderen.

Bent u geïnteresseerd, heeft u ideeën, ziet u kansen en mogelijkheden? Laat het ons weten! Neem contact op met Rebecca van Musscher, programmamanager Maatschappelijke Impact (r.vanmusscher@uu.nl) en/of Mirko Noordegraaf, vice-decaan Maatschappelijke Impact (m.noordegraaf@uu.nl).