Sonja de Leeuw gekozen tot lid van de Academia Europaea

Eervolle benoeming voor het leven

Prof. dr. Sonja de Leeuw (Media- en Cultuurwetenschappen) is gekozen als nieuw lid van de Academia Europaea (de Europese KNAW). Lidmaatschap van de Academia Europaea is een groot Europees eerbetoon voor een wetenschappelijke carrière.

Academia Europaea

Leden van de Academia Europaea, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties en hun bijdrage aan de wetenschap in Europa. Een lidmaatschap is voor het leven. In het voorjaar van 2018 zullen de nieuwe leden van de Academia Europaea worden geïnstalleerd.

Prof. dr. Sonja de Leeuw

SONJA DE LEEUW

De Leeuw is hoogleraar Nederlandse televisiecultuur in internationale context. Ze was de drijvende kracht achter de projecten binnen EUscreen. Ze is pionier op het gebied van digital televisie-erfgoed in Europa. In de EUscreen-projecten is gedigitaliseerd televisie-erfgoed vanuit heel Europa bijeen gebracht, en gecontextualiseerd  in het licht van een Europese televisiehistoriografie. Daarbij gaat het zowel om de geschiedenis van Europa zoals gerepresenteerd op televisie in verschillende Europese landen als om de ontwikkeling van televisie in Europese landen vanuit een vergelijkend perspectief. Uitgangspunt is dat Europees televisie-erfgoed een belangrijke bron kan zijn van een gevoel van Europees (cultureel) burgerschap. Daartoe wordt samengewerkt met andere Europese academische mediastudies partners, televisie-erfgoed instellingen, zoals omroeparchieven, en computer studies. Voorts is zij betrokken bij onderzoek in het kader van CLARIAH (mediastudies en Digital Humanities).

De Leeuw is voorzitter van de EUscreen Foundation en medeoprichter en medehoofdredacteur van het e-journal VIEW. Journal of European television history and culture; zij is bovendien lid van de Scientific Board van DARIAH-EU en lid van de Advisory Board van het Digital Humanities Lab DK in Denemarken.

Academia Europaea