Project IRIS Challenge: meer grip op je energierekening

IRIS Challenge. Foto: Rodolfo Clix.

In samenwerking met het IRIS project organiseert de Utrechtse woningbouwcorporatie BO-EX een prijsvraag: de project IRIS Challenge. Degene met het beste idee voor huurders om grip te krijgen op hun energierekening, de woonlasten te verlagen en daarmee hun besteedbaar inkomen te verhogen, kan hierbij 20.000 euro winnen. Onderzoekers van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.) zijn betrokken bij het opstellen van de criteria en het beoordelen van de inzendingen voor de Challenge. Heb jij het beste idee? Doe dan mee! Het insturen van ideeën kan tot en met 28 juni 2019.

'We maken een groot project zo persoonlijk mogelijk, met als doel een persoonlijke oplossing die ook de samenleving verder helpt.'

Als een van de partners van het project IRIS, wil de Utrechtse woningbouwcorporatie Bo-Ex graag een bijdrage leveren aan het verbeteren van de financiële positie van haar huurders. Bo-Ex verhuurt circa 9.000 woningen in Utrecht. Een groot gedeelte van haar huurders hebben een relatief laag inkomen.

Met deze prijsvraag daagt de corporatie iedereen nu uit om met voorstellen te komen waarmee huurders meer grip krijgen op hun energierekening, hun woonlasten kunnen verlagen en het besteedbaar inkomen toe laten nemen.

De prijsvraag komt mede voort uit het Lean Startup Research Project van studenten, waarin zij wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksmethoden inzetten om vernieuwende producten of diensten te evalueren en verbeteringen voor te stellen.

‘De Challenge is een ontzettend waardevol initiatief,’ zegt Loek Zanders, projectmanager van IRIS smart cities, ‘omdat we op deze manier het project letterlijk terugbrengen tot het niveau van de huiskamer, bij mensen thuis. We maken een groot project zo persoonlijk mogelijk, met als doel een persoonlijke oplossing die ook de samenleving verder helpt.’

Doe mee en win!

Deelnemen aan de Challenge kan tot en met 28 juni 2019. Heb jij het beste idee? Doe dan mee! Lees meer over de Challenge van project IRIS op https://iris-utrecht.nl/challenge/.

IRIS Project

Drie groepen binnen de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie bundelen hun krachten in het IRIS vuurtorenproject: de Utrecht University School of Economics (U.S.E.), het Centre for Entrepreneurship (UCE) en het Sustainable Finance Lab (SFL). Samen bieden zij de uitgebreide, multidisciplinaire basis voor business modelling en het ontwerpen van financiële, institutionele en bestuurlijke modellen; voorwaarden voor de transitie naar slimme, duurzame steden.

Meer weten

Wil je meer weten over het IRIS Project? Neem contact op met Mark Sanders of met Loek Zanders (projectmanager IRIS Smart Cities): l.zanders@uu.nl.