Pim de Zwart wint dissertatieprijs economische en sociale geschiedenis

Op zaterdag 2 april heeft dr. Pim de Zwart de Thirsk-Feinstein dissertatieprijs in ontvangst genomen voor zijn proefschrift Globalization and the Colonial Origins of the Great Divergence. Intercontinental Trade and Living Standards in the Dutch East India Company’s Commercial Empire, c. 1600-1800. Hij promoveerde in 2015 cum laude aan de Universiteit Utrecht. Deze prijs voor de beste dissertatie op het gebied van economische en sociale geschiedenis bestaat uit een geldbedrag van £1000. De uitreiking vond plaats tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Economic History Society aan de universiteit van Cambridge.

Dr. Pim de Zwart

De Thirsk-Feinstein dissertatieprijs wordt beschouwd als een van de belangrijkste prijzen voor jonge economisch historici. De Zwart verbindt in zijn proefschrift historische debatten over vroegmoderne globalisatie met de oorsprong van de wereldwijde kloof tussen rijk en arm. Hij baseerde zijn empirische analyses op een omvangrijke dataset van historische bronteksten en combineerde internationale handelstheorie en institutionele benaderingen om te laten zien hoe de VOC van invloed was op de welvaartsgroei op de lange termijn in verschillende delen van Azië.

De Zwarts promotieonderzoek werd begeleid door prof. dr. Jan Luiten van Zanden en prof. dr. Lex Heerma van Voss (Universiteit Utrecht), met dr. Dr Elise van Nederveen Meerkerk (Wageningen UR) als copromotor. De Zwart is nu werkzaam als docent Rural and Environmental History aan Wageningen UR.