Peter Pelzer genomineerd voor landelijke docentenprijs

Peter Pelzer / Foto: Ed van Rijswijk

Peter Pelzer, universitair hoofddocent aan het Departement Sociale Geografie en Planologie, is door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) genomineerd voor de jubileumeditie van de landelijke Docent van het Jaar verkiezing voor het Hoger Onderwijs.

Naast docent is Peter ook programmadirecteur Onderwijs voor Professionals bij de faculteit Geowetenschappen, en is hij verbonden aan de Urban Futures Studio en de Utrecht Young Academy. In 2023 ontving Peter al de Docent van het Jaar prijs van de Universiteit Utrecht.

Peter: Ik ben enorm vereerd.

Het is een beetje een open deur: maar ik ben enorm vereerd om deze nominatie te krijgen, bijzonder omdat het door studenten (ISO) georganiseerd, net als de nominatie door de V.U.G.S. (Vereniging van Utrechtse Geografie Studenten) waar dit allemaal mee begon. Ik zie dit als een waardering voor mijn benadering waarin onderwijs en onderzoek bijna ondeelbaar zijn en voortdurend door elkaar lopen. Ik ben altijd gespitst op inzichten en voorbeelden die ik in de eerstejaarscursus Strijd om de Ruimte kan gebruiken. Momenteel ben ik bijvoorbeeld lid van een adviescommissie over klimaatadaptatie en ruimtelijke ordening, de inzichten die daaruit naar voren komen zijn ontzettend relevant voor studenten.

Daarbij vind ik het belangrijk te benadrukken dat dit weliswaar een individuele prijs is, maar onderwijs altijd in samenwerking gebeurt. Zonder de geweldige docententeams van de Mixed Classroom en Strijd om de Ruimte waarmee ik ben opgetrokken was deze nominatie er nooit gekomen.

ISO Docent van het Jaar verkiezing 2024

Het doel van de ISO Docent van het Jaar verkiezing is om inspirerend en goed docentschap in het hoger onderwijs in het zonnetje te zetten. Dit jaar wordt hierin extra aandacht besteed aan innovatie binnen het vakgebied van de docent. Op 25 maart wordt bekendgemaakt wie van de vier finalisten de verkiezing dit jaar zal winnen.