Overbevolking is een taboe

Ingrid Robeyns in Het Filosofisch Kwintet

overbevolking
© iStockphoto.com/MicroStockHub

Hoe kijken we in 2050 terug op de huidige maatschappij? Dat is de vraag die centraal staat dit seizoen in televisieprogramma Het Filosofisch Kwintet. Prof. dr. Ingrid Robeyns (hoogleraar Ethiek van Instituties) was te gast bij de eerste aflevering, waarin ze met collegafilosofen discussieerde over overbevolking.

Taboe

Overbevolking is een taboe-onderwerp, vindt Robeyns. "Wat je er ook over zegt, je trapt op zere tenen." Ze ondervond zelf dat mensen vaak reageren vanuit hun emoties als het om overbevolking gaat, ook in een wetenschappelijke context. Robeyns begrijpt wel waar de zorgen vandaan komen: "Mensen associëren het met eugenetica en het roept ook een neokoloniale nasmaak op."

Blijf discussiëren

Bovendien kan het onderwerp andere belangrijke vraagstukken vertroebelen, denkt Robeyns. "De aandacht richten op de toename in bevolkingsomvang in het Zuiden is misschien een manier om de ongemakkelijke vragen over onze eigen levenswijzen niet te hoeven stellen. Bijvoorbeeld wie de ecologische crisis heeft veroorzaakt?" Al met al is het dus een complex onderwerp, maar toch is het belangrijk om de discussie hierover te blijven voeren, benadrukt ze.

We moeten het bevolkingsvraagstuk in het grotere verband blijven zien van extreme armoede, mondiale ongelijkheid, en van het feit dat de rijke landen in zeer grote mate verantwoordelijk zijn voor de ecologische crisis. Je kan de problemen niet los zien van elkaar.'

Prof. dr. Ingrid Robeyns
prof. dr. Ingrid Robeyns
Prof. dr. Ingrid Robeyns
prof. dr. Ingrid Robeyns

Ingrid Robeyns

Ingrid Robeyns is filosoof en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.

Bekijk de uitzending hieronder terug.