Oscar Gelderblom ontvangt grote Vlaamse grant om onderzoek te gaan leiden in Antwerpen

Prof. dr. Oscar Gelderblom
prof. dr. Oscar Gelderblom

Oscar Gelderblom (Geschiedenis) ontvangt bijna 3 miljoen euro van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen (het Vlaamse NWO) om aan de Universiteit Antwerpen een team te leiden dat onderzoekt hoe huishoudens in het verleden hun geldzaken regelden.

The Social History of Finance

Waarom lukte het de banken pas in de jaren ’60 en ’70 om diep door dringen in alle lagen van de samenleving? Voor die tijd waren er wel banken maar de meeste huishoudens kozen ervoor hun geldzaken anders te regelen. Maar hoe dan precies? En waarom veranderden huishoudens hun financiële gedrag na 1960?

Het project van Gelderblom, The Social History of Finance, ontwikkelt een nieuw verklaringsmodel door een diepgravende studie van de geldzaken van Belgische en Nederlandse huishoudens in de 19de en 20ste eeuw. De resultaten zullen een ijkpunt vormen voor verder onderzoek naar de evolutie van financiële systemen in het verleden, het heden en de toekomst. Het project onderzoekt:

• de lange termijnontwikkeling van de dienstverlening van banken en andere aanbieders van financiële producten, in het bijzonder de rol van overheden en sociale netwerken;
  • continuïteit en verandering in de vraag van huishoudens naar financiële diensten;
  • de veranderingen in het aanbod, in reactie op een veranderende vraag en aanpassingen van het aanbod door anderen.

Reacties

Gelderblom: “Ik heb er veel zin in. Ik ken Antwerpen al lang, als student schreef ik daar mijn scriptie. Begeleiders van toen, worden nu mijn collega’s. Het leuke van Antwerpen is dat er veel interdisciplinaire samenwerking is, waar studenten en promovendi gebruik van kunnen maken. Historici, ontwikkelingseconomen en beleidsonderzoekers werken al samen aan het thema ongelijkheid. Voeg daarbij de financieel economen en we kunnen we met elkaar de sociale geschiedenis van het geldwezen schrijven. Ik voel me net een puzzelstukje dat heel mooi in de Antwerpse puzzel past.”

Leen Dorsman, departementshoofd: “Wij zijn er trots op dat onderzoek dat in Utrecht is begonnen, wordt voortgezet in Antwerpen. We zien de toekenning van het FWO als een grote waardering voor Gelderblom én het Utrechtse historisch onderzoek”.

Keimpe Algra, decaan: “Voor ons betekent het dat wij hem kwijtraken, want de grant houdt in dat hij in Vlaanderen een onderzoeksgroep mag gaan opzetten. Dat is een verlies, maar het is vooral een grote eer en een prachtige kans voor Gelderblom. Wij willen hem dan ook van harte feliciteren met deze grote en belangrijke grant.”

Gelderblom: “Ik heb in Utrecht altijd veel kansen gekregen, en heb geweldige collega’s. We hebben een vruchtbaar klimaat in Utrecht. Het is niet voor niets dat ik hier 25 jaar gewerkt heb, en ik weet zeker dat ik het hier ga missen. Tegelijkertijd vind ik het bijzonder dat ik mijn werk in een andere setting mag voortzetten, voor mij komt het op een mooi moment. Ik verwacht dat ik met gang van 1 oktober 2021 in Antwerpen ga beginnen. We bekijken nog hoe ik de begeleiding van enkele Utrechtse promovendi die uiterlijk voorjaar 2022 klaar zijn, kan afronden. Ik ga overigens niet verhuizen. Ik word grenswerker; in Rotterdam wonen en in Antwerpen werken. En ik blijf betrokken bij de Utrechtse collega’s, ik zie mijn stap naar Antwerpen als een kans om de al bestaande banden verder te versterken.”