‘Open Science pionier’ ontvangt zilveren penning

Frank Miedema poseert tijdens de uitreiking met de Zilveren Penning
Fotograaf: Annemiek van der Kuil

Frank Miedema ontving op woensdagmiddag 13 december, tijdens de Open Science on Track dag, uit handen van rector magnificus Henk Kummeling de zilveren penning van de Universiteit Utrecht. Frank Miedema is emeritus professor. Hij was tot 1 september 2023 vice-rector Onderzoek van de Universiteit Utrecht en voorzitter van het Open Science Programma.

Frank Miedema heeft samen met een aantal andere Nederlandse wetenschappers het initiatief genomen om de wetenschapsbeoefening fundamenteel anders te gaan benaderen, meer Science gericht op Society en minder op Scientist (metrics). De beweging 'Science in transition', waarvan hij een van de founding fathers  was, heeft mede de grote culturele verandering richting Open Science in gang gezet.

Henk Kummeling: Als voorzitter van het Open Science Programma heeft hij onvermoeibaar, zowel intern als extern die ontwikkeling bevorderd. Op dit terrein heeft de Universiteit Utrecht, zowel binnen als buiten Europa, een enorme (extra) positieve reputatie verworven. Als UU zijn we daar hem enorm dankbaar voor!

De Universiteit Utrecht kent de zilveren penning toe aan personen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de Universiteit Utrecht.