Onderzoekers lanceren online escaperoom om je aan het denken te zetten over Open Science

Screenshot van online escaperoom Last Contact

Open Science is een steeds belangrijker onderdeel van wetenschap bedrijven. Om meer mensen met het begrip bekend te maken ontwierp het team van het Open Science Escape Room-project (OSER) de online escaperoom Last Contact. Een van de teamleden is Karin Fikkers, universitair docent Taal en communicatie aan de Universiteit Utrecht. “Met onze escaperoom kunnen onderzoekers op een speelse manier ervaren waarom Open Science dichter bij het ideaal van de wetenschap ligt, en daarom echt de moeite waard is.”

Voordelen voor wetenschap en maatschappij

Het OSER-team zag dat er nog een grote groep onderzoekers bestaat die niet bekend is met het concept Open Science, of die er minder affiniteit mee heeft. Dat is jammer, vindt Fikkers. “Met Open Science wordt wetenschap transparanter, toegankelijker, robuuster en inclusiever. Je deelt je onderzoeksmethoden, data en resultaten behalve met onderzoekers, ook met andere mensen die het aangaat. Hierdoor krijgen niet alleen onderzoekers meer vertrouwen in bevindingen, maar ook de maatschappij als geheel.”

Screenshot van online escaperoom Last Contact
Screenshot van escaperoom Last Contact

Met de escaperoom Last Contact probeert het OSER-team de bekendheid van Open Science te vergroten. “Het is een online game waarin je met een team een ruimteschip probeert te redden”, vertelt Fikkers. “Vanuit je luie stoel word je uitgezonden naar het ruimteschip. Daar is het aan jou en je teamgenoten om te achterhalen wat er met de bemanning is gebeurd.” Als team los je puzzels en problemen op: je deelt je kennis met elkaar. “Zonder dat we de term ‘Open Science’ noemen ga je er toch over nadenken.”

Open Science Escape Room

“Voor de ontwikkeling van de game kregen we hulp van mensen achter escaperooms in Amsterdam”, zegt Fikkers. “Zij hadden al veel ervaring met zowel het creatieve uitdenken van een goede escaperoom-ervaring, als het programmeren ervan. Samen brainstormden we over het kernidee dat we wilden overdragen en hoe we dit konden vertalen in ervaringen met Open Science die onderzoekers vanuit allerlei disciplines zouden herkennen. Ik denk dat onderzoekers nu een leuke manier hebben om erover in gesprek te gaan.”

Het OSER-team achter escaperoom Last Contact: v.l.n.r. Anita Eerland, Alexander Gierholz, Francine Boon en Karin Fikkers.
Het OSER-team: v.l.n.r. Anita Eerland, Alexander Gierholz, Francine Boon en Karin Fikkers.

Karin Fikkers is geïnteresseerd in hoe interactieve verhalen mensen kunnen overtuigen, bijvoorbeeld over het nut van Open Science of de noodzaak van duurzaam gedrag. De leiding van het OSER-project lag in handen van universitair docent Anita Eerland (Radboud Universiteit). Net als bij haar vorige werkgever (Universiteit Utrecht) werkt ze aan het opzetten van Open Science-initiatieven, zoals de Open Science Community. Voor het OSER-project ontving ze een NWO Open Science Fund.

Alexander Gierholz, co-founder en creative director bij Logic Locks, was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de online escaperoom en heeft het creatieve idee bedacht en uitgewerkt. Francine Boon en Victor van Doorn, de eigenaars van de Amsterdamse escaperoom Sherlocked, dachten als maatschappelijke partners mee over het projectvoorstel en de haalbaarheid van het bouwen van een escaperoom.