Nieuwe samenwerking verkent hedendaagse relevantie van klassieke teksten

© iStockphoto.com/ZU_09

Het Centre for the Humanities, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Theatergroep Aluin brengen studenten van de UU en de HKU samen om de hedendaagse relevantie van de klassieke teksten te onderzoeken en te vertonen. Dit programma, Permanence of the Classics, richt zich dit jaar op Smekelingen van Euripides (in Gerards Koolschijns vertaling Smekende moeders). Het eindresultaat van deze interdisciplinaire samenwerking wordt gepresenteerd op donderdag 27 oktober om 20:00 uur in het huis van Theatergroep Aluin; Villa Concordia (Concordiastraat 67A, Utrecht).

Circa 18 studenten van HKU Theater en UU (filosofie en antieke cultuur) gaan zich verdiepen in de thema’s van het Smekende moeders verhaal. In groepsverband leggen de studenten een link naar de actualiteit en door onderzoek op basis van dit thema creëren zij een artistiek product, dat zich verhoudt tot de actualiteit en tot de klassieker, zodat de relevantie van de klassieke tekst wordt aangetoond. Welke kwesties, zoals oorlog, immigratie, diversiteit, religie, duurzaamheid, verwoesting en wederopbouw, komen in de Smekende moeders naar voren waar we vandaag de dag nog steeds mee worstelen? En welke vergelijkingen kunnen we maken? Wat kan dit verhaal ons leren?

Verschillende vormen van presentatie

Het eindproduct kan verschillende uitwerkingsvormen hebben (zowel online als offline) waarbij de studenten worden uitgedaagd om naast theater ook andere narratieve vormen uit te werken. Het eindproduct van dit interdisciplinaire project staat op zichzelf en is daarnaast inspiratiebron en mogelijke voorloper van een theatervoorstelling die gemaakt wordt door Theatergroep Aluin – tevens gebaseerd op Smekende moeders – die in het voorjaar van 2017 wordt opgevoerd.

Draw the play: Smekende moeders

Animatie van de proloog van Smekende moeders, gemaakt door HKU studenten

Deelnemende studenten

HKU  - Docerend theatermaker