Nelleke Veenema wint de Honours Teacher of the Year Award 2020

Opening van het Academisch Honours Jaar 2020-2021

Honours Teacher of the Year 2020
Honours Dean prof. dr. Michael Burke overhandigt de ‘trofee’ aan honours docent Nelleke Veenema

Nelleke Veenema heeft tijdens de Opening van het Academisch Honours Jaar de Honours Teacher of the Year Award 2020 gewonnen. De Opening van het Academisch Honours Jaar werd dit jaar werd gevierd met een online video in plaats van de traditionele ceremonie in het Academiegebouw. Veenema is voor deze prijs genomineerd door haar studenten Diergeneeskunde.

De jury bestaande uit de Honours Dean, facultaire honours directeuren en honours studenten, verklaarde dat Veenema haar studenten ondersteunde wanneer dat nodig is, maar hen ook veel autonomie gaf, van waaruit zij zich konden ontplooien. Ze daagde hen voortdurend uit en moedigde hen aan, zowel online als offline. Uiteindelijk heeft ze zelfs samen met haar studenten een artikel geschreven, dat inmiddels is gepubliceerd.

Veenema ondersteunde haar studenten wanneer dat nodig was, maar gaf hen ook veel autonomie, van waaruit zij zich konden ontplooien. Ze daagde hen voortdurend uit en moedigde hen aan, zowel online als offline.

Met de Honours Teacher of the Year Award erkent en viert de universiteit de prestaties van haar honours docenten. Elk jaar ontvangt één van deze honours docenten deze prijs tijdens de Opening van het Academisch Honours Jaar. De docenten zijn genomineerd door honours studenten van de verschillende faculteiten en programma’s.

Nominatie door studenten

De studenten Diergeneeskunde die Nelleke Veenema hebben genomineerd, leggen uit dat Nelleke haar studenten voortdurend heeft uitgedaagd om met alternatieve benaderingen te komen, in plaats van de conventionele methoden te volgen. Ook heeft Nelleke haar studenten altijd begeleid bij het zoeken naar antwoorden in plaats van zelf antwoorden te geven.

Honours student Carmijn Meulenbroek deelt een interessant moment dat plaatsvond tijdens de lockdown: ‘Nelleke heeft ons online geleerd hoe je een zwangere koe moet opereren.’ Een ander gedenkwaardig moment is volgens Carmijn de publicatie van een artikel in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde, geschreven na aanmoediging van Nelleke.

Uitdagende tijden

Honours Dean prof. Michael Burke: ‘Het werken met zeer getalenteerde studenten vraagt om uiterst getalenteerde en inspirerende docenten. Met deze prijs worden deze personen erkend en bedankt.’ Burke benoemde ook de uitdagende tijden waar de universitaire gemeenschap momenteel mee te maken heeft. ‘Het zijn zeker uitdagende tijden voor honours onderwijs, daar kan geen twijfel over bestaan. Maar vergeet niet, het is in tijden van tegenspoed dat studenten en docenten tot bloei komen. Verwelkom deze hindernissen dus in de komende maanden, en treed ze tegemoet met opgeheven hoofd. Ik weet dat jullie dat zullen doen ik weet ook dat jullie creatieve oplossingen zullen vinden om ze te overwinnen. En voordat we het weten, zullen we allemaal aan de andere kant tevoorschijn komen: sterker, gezonder en wijzer.’