Nederlandse Smart Grids in kaart gebracht

Netbeheer Nederland lanceerde in september De Energiekaart.net: een projectetalage van alle Nederlandse EnergieNetwerk-projecten, pilots en proeftuinen en een overzicht van betrokken bedrijven en organisaties. Ook de projecten waarbij de Universiteit Utrecht bij betrokken is, staan op de interactieve kaart weergegeven.

De Energiekaart bundelt alle initiatieven die te maken hebben met Smart Grids, zodat ze niet alleen beter zichtbaar zijn voor de buitenwereld, maar ook voor elkaar. Zo hoeven ze niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden.

Van en voor iedereen

Het initiatief komt van Netbeheer Nederland als brancheorganisatie van alle netbeheerders. “Het platform is van iedereen en voor iedereen”, benadrukt Marijn Artz van Netbeheer Nederland. “De inhoud komt van de betrokken bedrijven. Zij weten met welk beoogd resultaat een project of proeftuin is gestart. Zij vertellen wat ze geleerd hebben van het project en welke producten en diensten ze ontwikkeld hebben.”

Vanuit de faculteit Geowetenschappen is energiewetenschapper Wilfried van Sark betrokken bij verschillende projecten. Onder andere bij het smart grid in de Utrechtse wijk Lombok.

Sustainability Universiteit Utrecht

Door haar expertise op het gebied van Sustainability te bundelen, ontwikkelt de Universiteit Utrecht integrale oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken en draagt zij bij aan een betere toekomst voor volgende generaties. Dit thema verbindt het excellente Utrechtse duurzaamheidsonderzoek uit de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. De focus ligt op water, energie en een gezonde leefomgeving. Sustainability is een van de vier strategische onderzoeksthema’s van de Universiteit Utrecht.

Meer informatie over het onderzoeksthema Sustainability