Media-aandacht voor manifest 'Nederlands op school'

© iStockphoto.com/asiseeit

Het schoolvak Nederlands is niet uitdagend genoeg en sluit onvoldoende aan bij de maatschappelijke eisen van deze tijd. Dat stellen docenten Nederlands en vakwetenschappers van 8 universiteiten (waaronder de Universiteit Utrecht) in een manifest, waarin ze stellingen voor verbeteringen presenteren. Het manifest, dat op 22 januari werd gepresenteerd, krijgt aandacht in diverse media.

Al op 21 januari verschenen er twee artikelen op nos.nl (over het manifest en over mogelijke verbeteringen). Ook was er op die dag aandacht voor het manifest bij Volkskrant, NRC, nu.nl en Dagblad van het Noorden. Theo Witte (Rijksuniversiteit Groningen), een van de woordvoerders, werd geïnterviewd op Radio 1. Op 22 januari publiceerde het Nederlands Dagblad een stuk over het manifest waarin onder andere dr. Erwin Mantingh (Middeleeuwse Cultuur) aan het woord kwam. "De basiskennis van taalkunde is aan het verdwijnen, waardoor er een hoop onzin wordt gedebiteerd. Je hoort wel zeggen dat Marokkaanse kinderen een achterstand hebben omdat ze tweetalig worden opgevoed. Onzin. Tweetaligheid is in veel opzichten juist een voordeel." aldus Mantingh.