“Mecenaat heeft niets te maken met bedelen, maar met het samen in stand houden van cultuur en kunstenaarschap”

OvP-cursus: De kunst van het vragen

Prof. dr. Helleke van den Braber. Foto: Emil Cobussen

Hoe krijg je fans, bewonderaars en publiek zover dat ze aan jou als maker geven, behalve het kopen van je boek, een ticket voor je show of expositie? Dat is een kunst op zich en gelukkig een waarin je je kunt bekwamen. Onderwijs voor Professionals (OvP) organiseert de cursus ‘De kunst van het vragen’. In vier woensdagavonden gaat hoogleraar Mecenaatstudies Helleke van den Braber in op alles wat komt kijken bij het mecenaat: het financieel ondersteunen van kunst en cultuur.

Overheid trekt zich terug

In Nederland zijn we er sinds de Tweede Wereldoorlog aan gewend geraakt dat de cultuursector wordt gefinancierd door de overheid. Maar de overheid heeft zich een jaar of tien geleden steeds verder teruggetrokken uit de financiering van de cultuursector. Met een overheid die zich steeds verder terugtrekt, is het de vraag hoe je aan de middelen komt om je kunst te blijven maken of die als instelling te presenteren.

Mecenaat is een eeuwenoude traditie

Dat stelt de cultuursector voor dilemma’s, weet ook Helleke van den Braber: “Je kunt je als maker of culturele instelling wenden tot het bedrijfsleven, maar niet iedereen wil dat: je kunst verbinden aan een merknaam kan ingewikkeld zijn. Je kan ook teruggaan naar een veel ouder model van kunstfinanciering: mecenaat, dat teruggaat tot de oudheid.”

Maecenas presenteert de vrije kunsten aan Augustus, 1743 - Giovanni Battista Tiepolo. Bron: Wikimedia/Hermitage/ Web Gallery of Art

Mecenaat is het je als maker verbinden aan een rijke weldoener, de zogenaamde mecenas,  of aan een kring van ‘vrienden’ van je werk. Je kan om donaties vragen voor een project of meer structureel, voor je makerschap. “Daarmee stap je in een eeuwenoude traditie.”

Al eeuwenlang zijn bewonderaars van kunst en cultuur bereid om makers en instellingen te ondersteunen. Ze vinden het vaak een voorrecht om te helpen.

Vrees voor bedelaarschap

Vragen om financiële steun voor je werk of instelling, voelt voor sommige kunstenaars ongemakkelijk. Misschien zelfs als bedelen. “In de workshops onderzoeken we waar dat gevoel vandaan komt en of het terecht is. Dat we weerstand voelen bij het vragen, heeft ook te maken met hoe wij vinden dat een kunstenaar moet zijn: onafhankelijk, authentiek, niet geïnteresseerd in roem en rijkdom. Maar in werkelijkheid moeten makers ook gewoon de huur betalen. Als jij als maker de maatschappij iets bijzonders geeft, is het dan bedelen als je daar steun voor vraagt?” Licht Van den Braber toe. “Mecenaat heeft niets te maken met bedelen, maar met het samen in stand houden van cultuur en kunstenaarschap.”

Prof. dr. Helleke van den Braber. Foto: Emil Cobussen

Aandacht voor gespannen verwachtingen van gevers

Mecenaat creëert een interessante afhankelijkheidsrelatie met mooie en ingewikkelde kanten. "We kunnen veel leren als we kijken naar de geschiedenis van mecenaat. We kijken naar de bloeiende carrières die het heeft opgeleverd, maar ook naar de prijs die betaald is." Want hoe fijn is het als je draagvlak hebt als maker en hoe mooi is het om als fan te denken ‘deze muziek is mede dankzij mij gemaakt’. De keerzijde is er ook, want wat nou als jouw donateur eisen gaat stellen aan je werk en zo je onafhankelijkheid onder druk komt te staan? Dat zijn eeuwenoude dilemma’s die Van den Braber in deze cursus aan bod laat komen.

Prof. dr. Helleke van den Braber. Foto: Emil Cobussen

Mecenaat niet alleen weggelegd voor rijke geldschieters

Een popgroep geeft een optreden © iStockphoto.com/PeopleImages