De kunst van het vragen: mythes en mogelijkheden van het mecenaat
Durf te vragen!
Mecenaat, oftewel de steun van particuliere kunstliefhebbers aan makers en culturele instellingen, is al jaren maatschappelijk een hot topic. Toch weten instellingen en makers hun gevers niet altijd vrijuit te benaderen. Wat zit in de weg? Dat zijn vaak de ideeën die kunstenaars en instellingen ontwikkelen over wat private steun voor hen kan zijn en kan doen.
In vier prikkelende workshops verken je met andere makers en instellingen de mythes en mogelijkheden van het mecenaat en wat je kunt doen om je positie als vrager te verstevigen. In ieder van de vier workshops staat één veel voorkomend (voor)oordeel over mecenaat centraal.
Doelgroep
Culturele makers uit alle disciplines, actief in zowel de gevestigde als de populaire cultuur, culturele instellingen, beleidsmakers en cultuurfondsen.
Leerdoelen
Na deelname aan de workshops:
- Heb je inzicht in de actuele en historische praktijk en theorie van de kunstondersteuning.
- Ken je de argumenten vóór en tegen het mecenaat in de hedendaagse debatten over particuliere steun aan de kunsten en ben je in staat onderbouwd positie te kiezen in die debatten.
- Weet je hoe makers en culturele instellingen vragen, met welke argumenten en aan wie.
- Heb je theoretisch en praktisch inzicht in wat er tussen vragers en gevers wordt uitgewisseld (en waarom).
- Heb je geleerd hoe positie te kiezen tegenover je gevers, en hoe die positie tegenover jezelf, je gever en de samenleving te legitimeren.
Een nieuw mecenaat
De cultuursector en de politiek roepen om een ‘nieuw mecenaat’ dat de kunsten veerkrachtiger en financieel weerbaarder moet maken. Tegelijk is onduidelijk hoe en onder welke voorwaarden zo’n mecenaat kan bloeien. De behoefte aan goed onderbouwde kennis én meer kennisdeling over het onderwerp is groot.
Dankzij de genereuze steun van de VriendenLoterij is de kennis die in deze leergang wordt overgedragen toegankelijk voor de hele cultuursector, ook voor minder kapitaalkrachtige makers en instellingen.
Tijdsinvestering
4 workshops + 2 uur voorbereiding per workshop.
Voorafgaand aan elke bijeenkomst leveren deelnemers een korte schriftelijke opdracht in. De docenten leveren per deelnemer gerichte schriftelijke feedback op minimaal één van de ingeleverde opdrachten.
Tijdens de leergang wordt gewerkt met Microsoft Teams als leer- en werkomgeving. Dit geldt zowel voor deelnemers op locatie als voor online deelnemers.
Workshops
Tijdens de vier workshops zet hoogleraar Mecenaatstudies Helleke van den Braber (voor)oordelen over mecenaat in een wetenschappelijke context. Ze bespreekt samen met consultant culturele fondsenwerving Roos Ticheler en universitair docent Maaike van Leendert aan de hand van theoretische, historische én praktische inzichten wat ze betekenen, waar ze vandaan komen, welke consequenties ze hebben, en hoe makers en instellingen ze anno 2024 kunnen gebruiken om verder te komen in het mecenaat. De workshops bieden je gedegen, onderbouwde kennis en handvatten om bewuster en gerichter te werken aan een bloeiende vraagcultuur.
Overzicht
Datum | Onderdeel | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Woensdag 15 mei 2024 | Workshop 1 | 19:00 – 21:00 | Utrecht |
Woensdag 29 mei 2024 | Workshop 2 | 19:00 – 21:00 | Utrecht |
Woensdag 12 juni 2024 | Workshop 3 | 19:00 – 21:00 | Utrecht |
Woensdag 26 juni 2024 | Workshop 4 | 19:00 – 21:00 | Utrecht |
Locatie
De vier workshops vinden plaats in de binnenstad van Utrecht. Het is ook mogelijk om deze workshops online bij te wonen. Deelnemers schrijven zich óf voor deelname op locatie in, óf voor online deelname. Enkele aandachtspunten:
- evaluaties van eerdere edities van de leergang laten zien dat deelnemers op locatie de live interactie met de docenten (en met elkaar!) als zeer waardevol ervaren.
- we bieden graag de keuze voor deelname ‘op locatie’ of deelname ‘online’. Wel is die keuze, eenmaal gemaakt, definitief. Dat betekent dat switchen tussen deelname op locatie en deelname online niet mogelijk is.
- deelname aan de leergang is persoonsgebonden en leidt tot een persoonlijk, op naam gesteld UU-certificaat. We werken met iedere deelnemer aan gerichte kennisopbouw. Dat betekent dat het niet mogelijk is om een ander (een collega bijvoorbeeld) in jouw plaats aan een deel van de bijeenkomsten te laten deelnemen.
Docent
Prof. dr. Helleke van den Braber
Helleke van den Braber doceert en schrijft over de culturele functie van het mecenaat. Ze onderzoekt geefrelaties in zowel de populaire cultuur (met name de popmuziek) als in de gevestigde kunsten.
- h.m.vandenbraber@uu.nl
- Bekijk profiel
Docent
Roos Ticheler MA
Roos Ticheler is afgestudeerd op de slaag- en faalfactoren van de hedendaagse uitwisseling tussen gever en ontvanger en werkt als consultant fondsenwerving in de cultuursector.
Docent
Maaike van Leendert MA
Maaike van Leendert is gespecialiseerd in de relatie tussen individuele makers en hun gevers, en werkt als docent Cultuurwetenschap aan de Radboud Universiteit.
Toegangseisen
De cursus vereist geen specifieke vooropleiding, maar er wordt uitgegaan van hbo/wo werk- en denkniveau.
Certificaat
Na afronding van de vier workshops ontvang je een certificaat van deelname.
Deelname aan de leergang is persoonsgebonden en leidt tot een persoonlijk, op naam gesteld UU-certificaat. We werken met iedere deelnemer aan gerichte kennisopbouw. Dat betekent dat het niet mogelijk is om een ander (een collega bijvoorbeeld) in jouw plaats aan een deel van de bijeenkomsten te laten deelnemen.
Aanmelden
Aanmelden voor de aankomende editie is niet meer mogelijk.