Joas Wagemakers: Rituelen zijn geen graadmeter voor geloof

© iStockphoto.com/maestrobooks

Volgens onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) dat onlangs werd gepubliceerd worden moslims in Nederland religieuzer. Ze gaan bijvoorbeeld vaker naar de moskee, bidden meer en dragen vaker een hoofddoek. Maar het meten van godsdienstige rituelen zegt weinig over religiositeit, reageert islamoloog dr. Joas Wagemakers (Religiewetenschap) in het Nederlands Dagblad.

Dr. Joas Wagemakers, lid van de Utrecht Young Academy.
dr. Joas Wagemakers

Geloof is namelijk niet bij iedere moslim gekoppeld aan het volgen van rituelen. Sommige mensen kunnen heel gelovig zijn, maar het geloof meer op hun eigen manier beleven en zich minder vasthouden aan de rituelen van de orthodoxe instituten. "Daarmee kun je dus niet vaststellen hoe religieus of gelovig iemand is," zegt Wagemakers. Bovendien is het niet makkelijk vast te stellen hoe gelovig iemand is, zegt hij:  "Als je het hebt over de mate van religiositeit of geloof, doe je een uitspraak over wat er in de harten van mensen leeft. Dat is altijd tricky."