Iris Muis over het belang van data-ethiek voor de overheid

© iStockphoto.com

Op 19 maart was Iris Muis (Media en Performance Studies) namens de Utrecht Data School te gast bij de Privacy Podcast om te praten over de methode De Ethische Data Assistent en het belang van data-ethiek voor de overheid.

Iris Muis

Hoe haal je betekenis uit duizenden losse berichten? En hoe kan je in één oogopslag zien wat belangrijk is in een dataset met miljoenen gegevens? De Utrecht Data School is een onderwijs- en onderzoek platform dat onderzoek doet naar de dataficatie van de samenleving en de impact daarvan op de maatschappij.

De Ethische Data Assistent

De Ethische Data Assistent helpt data-analisten, projectmanagers en beleidsmakers om ethische problemen in dataprojecten, datamanagement en databeleid te herkennen. De Ethische Data Assistent bevordert verantwoordingsplicht in de omgang met data, onderwijst gebruikers, communiceert problemen en ondersteunt projectmanagement.

Schuldpreventie

Ook de overheid heeft baat bij De Ethische Data Assistent. Zo heeft de gemeente Woudenberg gebruik gemaakt van de assistent bij hun preventieve aanpak tegen schulden. De gemeente heeft een model ontwikkeld om mensen, die een verhoogde kans hebben om in de schulden te raken, op te sporen en te ondersteunen. Bij dergelijke toepassingen is het belangrijk om de waarborging van de privacy van burgers goed in de gaten te houden, stelt Muis.