Het gevaar van complotdenken

Prof. dr. Daniel Cohnitz in De Telegraaf

© iStockphoto.com

Op 1 november 2018 verscheen een artikel in De Telegraaf waarin prof. dr. Daniel Cohnitz (Theoretische Filosofie) vertelt over het gevaar dat complotdenken met zich mee kan brengen.

Prof. dr. Daniel Cohnitz. Foto: Ed van Rijswijk

Het geloof in complottheorieën, dat vaak voortkomt uit een verlies van vertrouwen in instituties, is niet zeldzaam. In de media worden ze vaak uitgebreid beargumenteerd en onderbouwd. "Je kunt stellen dat een kritische blik op de instituties goed is: op de politiek, de media, de kerken en de EU. Maar als het vertrouwen in die openbare instellingen wegvalt, maakt dat de weg vrij voor populisten als Orbán, Trump, Poetin en Erdogan. Die claimen een directe band met hun kiezers te hebben en wakkeren het wantrouwen tegen de instituties bewust aan, mede door complottheorieën in te zetten. Daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn", stelt Cohnitz in De Telegraaf. Om complotdenkers te begrijpen moeten we doorzien waar het verlies van vertrouwen in instituties vandaan komt, maar dat is ook wetenschappelijk tot nu toe nog niet begrepen.