Hans Oerlemans ontvangt Richardson Medaille van International Glaciological Society

Hans Oerlemans maakt aantekeningen op een gletsjer. Foto: Astrid Van Wesenbeeck
Hans Oerlemans maakt aantekeningen op een gletsjer. Foto: Astrid Van Wesenbeeck (CC BY-SA 2.0)

De International Glaciological Society heeft de Richardson Medaille 2019 toegekend aan prof. Hans Oerlemans, emeritus hoogleraar Meteorologie. De IGS benadrukt in het bijzonder zijn belangrijke bijdrage aan de onderzoeksgemeenschap op het gebied van gletsjers: de Karthaus summer school on Ice Sheets and Glaciers in the Climate System.

Het is door Hans’ harde werk en toewijding dat jonge gletsjeronderzoekers al decennialang deze unieke masterclass bij kunnen wonen. Het bestaan van de Karthaus summer school is van bijzonder grote waarde voor de gletsjergemeenschap, en zal dat nog lang blijven.

Oerlemans reageert met grote vreugde: “Het is ook echt een erkenning van de Karthaus zomerschool als dé masterclass op het gebied van ijs en klimaat.” Hij deelt de eer nadrukkelijk met de mensen om hem heen. “Ik krijg de medaille, maar het is natuurlijk vooral ook de verdienste van alle docenten die zich door de jaren heen ingezet hebben. En natuurlijk de geweldige support van het IMAU, zowel financieel als in personele inzet. Gedurende 24 jaar zijn er meer dan 600 promovendi ‘langsgekomen’, en we gaan door!”

Informele sfeer

De IGS prijst niet alleen het educatieve aspect van Karthaus. “Het hart van de zomerschool bestaat in de informele sfeer die volledig in overeenstemming is met Hans’ eigen persoonlijkheid. De unieke omgeving inspireert de deelnemers tot interactie en discussie over wetenschap, het leven en natuurlijk muziek. Hans heeft generaties gletsjeronderzoekers laten zien dat wetenschappelijk succes hand in hand kan gaan met muzikale bekwaamheid. Het tonen en stimuleren van deze diversiteit aan vaardigheden heeft de wetenschappelijke cultuur van de gletsjergemeenschap zeker versterkt.”

Naast de Universiteit Utrecht zijn ook het Netherlands Earth System Science Centre, Bolin Centre for Climate Research (Stockholm) en Alfred-Wegener-instituut (Bremerhaven) organiserende partners van de Karthaus summer school.