Hans Hoeken wint John E. Hunter Award voor de beste meta-analyse van de afgelopen twee jaar

Kale bomen in de vorm van hoofden met vogels die van het ene hoofd naar het andere hoofd vliegen © iStockphoto.com/wildpixel
© iStockphoto.com/wildpixel

Tijdens de conferentie van de International Communication Association in Parijs hebben professor Communicatie & informatiewetenschappen Hans Hoeken en professor Argumentation and Debate Daniel O’Keefe (Northwestern University) de John E. Hunter Meta Analysis Paper Award in ontvangst mogen nemen. Ze kregen de prijs voor een artikel waarin ze onderzochten hoeveel invloed de vormgeving van communicatieboodschappen heeft op hun overtuigingskracht.

Studie naar communicatieboodschappen

Voor hun artikel ‘Message Design Choices Don’t Make Much Difference to Persuasiveness and Can’t Be Counted On – Not Even When Moderating Conditions Are Specified’ in Frontiers in Psychology rekenden Hoeken en O’Keefe tientallen meta-analyses na. Vervolgens brachten ze dertig verschillende manieren om een boodschap te verpakken in kaart, en gingen na in hoeverre deze de overtuigingskracht van de boodschap versterken en hoe consistent een dergelijk effect is. Hun belangrijkste conclusie: de vormgeving maakt bar weinig verschil.

Prof. dr. Hans Hoeken. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. Hans Hoeken. Foto: Ed van Rijswijk

“Concurrentie genoeg”

De John E. Hunter Meta Analysis Paper Award werd uitgereikt voor de beste meta-analyse van de afgelopen twee jaar. “Ik ben erg blij – en ook wel trots – dat we deze award hebben gekregen”, zegt Hoeken in een reactie. “Het communicatiewetenschappelijk veld is groot – er namen meer dan 4000 wetenschappers vanuit de hele wereld deel aan de conferentie. Die werken zeker niet allemaal aan meta-analyses, maar toch: concurrentie genoeg.”

Eerder schreef Ben Tiggelaar een column over het onderzoek van Hoeken en O’Keefe in de NRC.